Kysymys:

Edellisellä sivulla kysyjä halusi tietää kuinka suuri osa tulee palamattomasta tuhkasta muodostuu moottoriöljystä ja kuinka suuri osa tulee diesel-öljystä.

Jos otetaan esimerkiksi nykyaikainen Longlife-moottoriöljy ACEA C3 -luokituksella. ACEA C3 määrittelee sulfaattituhkan max. rajaksi 0,8 p%. Nykyaikaisen dielsel-polttoaineen max. raja sulfaattituhkalle on 0,001 p%. Tästä jo selviää, että pahimmallaan moottoriöljystä tuleva tuhkamäärä voi olla 800 kertainen. Tämä siis LL-öljyillä.

Kuvitellaan, että auto kuluttaa vaikkapa 8.0L / 100km. Normaali VW-konsernin huoltoväli on 30 000km / 2v. Kuvitellaan, että auto pääsee myös hyvin lähelle tuota 30tkm ennen huoltoa. Huoltovälillä polttoainetta kuluu noin 2400L. Jos auto kuluttaa vaikkapa litran öljyä tuolla huoltovälillä.

Syntyvä tuhkamäärä huoltovälillä:

Dieselistä: 0,00001 x 2400L x 0,800 kg/L (dieselin tiheys) = 0,0192kg = 19,2g
Öljystä: 0,008 x 1,0L x 0,850 kg/L (öljyn tiheys) = 0,0068kg = 6,8g

Yhteens: 26,0g

Normaali VW-konsernin DPF vetää noin 60g tuhkaa jonka jälkeen menee vaihtoon. Eli ei edes kolmea huoltoväliä, mutta paljon on kuulunut myös VW-konsernin öljynkulutuksesta juttua. Mitäpä jos auto kuluttaakin vaikka 0,5L / 2000km. Lukemat ovat aivan erilaiset!

Tottkai todelliset määrät ovat pienempiä, koska kaikki autot eivät ole öljysyöppöjä ja jotkut käyttävät esim. Nesteen Pro Dieseliä, joka palaa lähes tuhkattomasti. Lisäksi tuo laskettiin laaturajojen maksimeilla. Todelliset arvot ovat pienempiä. Esim. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 sulfaattituhkan määrä on 0,6 p%. Tästä huolimatta kannattaa näitäkin pohtia jos auto todella kuluttaa moottoriöljyä.

Hiukkasloukkujen regenerointi polttaa nokea, ei tuhkaa. Näitä kahta ei kannata sekoittaa.

Tapio Ketonen:

Kiitoksia!

Tässäpä tuli paitsi hyvää ietoa myös ajattelemisen aihetta. Tuhkamäärät ovat todennäköisesti käytännössä noita pienempiä, mutta silti kyseessä on asia, jolla on melkoinen vaikutus ikääntyvän dieselauton käyttökustannuksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.