Kysymys:

Luin artikkelisi VW:n TSI-moottorien jakoketjuongelmista, joka oli varsin mielenkiintoista ja hyödyllistä luettavaa, kiitokset siitä.

Kirjoititte em. jutussa, että palaisitte ehkä myöhemmin myös VW-konsernin DSG-vaihteistoisssa esiintyviin ongelmiin, jos aihetta ilmenee. Minulla on autossani pieni ongelma, johon olen jonkin verran yrittänyt etsiä netin keskustelupalstoilta vastaavia tapauksia, mutta en ole vielä löytänyt: Omistan VW Golf Variant 2.0TDI:n DSG6-vaihteistolla (vm. 2007). Minulla on ollut se käytössäni syksystä 2009 lähtien, jolloin mittarissa oli 50t km, nyt on mittarissa n. 107t km.

DSG6-vaihteiston toimintaan olen muuten ollut melko tyytyväinen lukuunottamatta aika hidasta n. 0,4s kuluvaa aikaa jarrupolkimen noston jälkeen ennen kuin kytkin saa vedon päälle paikaltaan lähtiessä, joka kuitenkin lienee vain DSG:n ominaisuus. Varsinainen harmituksen aihe on kovalla n. -27 - -28 °C:een pakkasella (tai kylmemmällä) ilmenevä vaihteistohäiriö, joka estää ajamisen lyhyttä 1-vaihteella onnistuvaa siirtymistä lukuun ottamatta. Silloin mittaristossa kaikki vaihteistovalot vilkkuvat yhtäaikaisesti ja tuolloin ainoastaan siis 1. vaihde on kytkettävissä päälle. Tämä on tapahtunut joka kerta (kolme eri kertaa) kun auto on kylmäkäynnistetty em. pakkasrajalla. (Webastoa oli toki pidetty normaalit ko. pakkasen vaatimat 30min päällä ennen käynnistystä, jossa ei sinänsä mitään ollut mitään ongelmaa.)

Epäilin jo ensimmäisellä kerralla häiriön johtuvan pakkasesta, joten ensin kokeilin muutaman kerran uudellenkäynnistystä, mutta DSG-häiriö ei siten poistunut. Sitten yritin ajaa parin kilometrin lenkin sillä ainoalla toimivalla 1. vaihteella saadakseni vaihteistoa lämpenemään ja notkistumaan toivoen, että vika sitten vaihteiston lämmitessä poistuisi. Parin kilometrin lenkki ei riittänyt, joten sammutin auton ja laitoin Webaston uudelleen 30 minuutiksi päälle. Pakkasta oli edelleen -27 °C kun tulin ½:n tunnin kuluttua käynnistämään uudelleen, mutta silloin vaihteisto jo toimikin häiriöittä ja pääsin matkaan.

Otaksuin, että ajo ja Webaston uudelleenkäyttö saivat vaihteiston (tai jonkin sen anturin) lämpemään riittävästi ja häiriön siten poistumaan. Selvisin tästä samasta ongelmasta parilla jälkimmäisellä kerralla pitämällä autoa tyhjäkäynnillä 1. käynnistyksen jälkeen n. 10-15 min ja samalla pitäen Webastoa päällä apuna (vaihteiston) lämmittämisessä. 1. kerralla n. 57t km kohdalla oli vielä vanhat alkuperäiset DSG-öljyt, mutta vika siis uusiutui myös tuoreemmilla 60t km:n kohdalla vaihdetuilla DSG-öljyillä n. 70 t km:n kohdalla.

Onneksi asun nyt pk-seudulla ja täällä on harvoin noin kovaa pakkasta, mutta joka kerta kun käyn joulu-tammikuussa kotiseudullani Lapissa, niin saa todella toivoa ettei sillloin sattuisi kovaa pakkaskautta, jotta DSG-vaihteisto toimisi häiriöittä. Olisi kiva kuulla onko tämä pakkashäiriö DSG6-vaihteistossa yksilövika vai yleisempikin vaihteistotyypin "ominaisuus".

Tapio Ketonen:

Jotakin omituista tuossa ilman muuta on. Kyllä vaihteiston pitää toimia normaalisti vielä tuollaisella pakkasella, ja tokihan autot on tuollaisissa oloissa testattukin.

Yleensä tuo 6-vaihteinen öljykylpykytkimellä varustettu DSG on huhujen mukaan toiminut paremmin kuin kuivaktkimellä varustettu seitsenpykäläinen. Ehkä joku lukijoista osaisi kertoa enemmän mahdollisista ongelmista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.