Kysymys:

Minulla on Fiat Ducato-alustainen matkailuauto jossa on 3,0 kone, n. 160 hv ja 400 Nm vääntöä. Kaikin puolin mahtava mylly ja sopii asuntoautoon loistavasti. Yksi kummallisuus vain on. Kytkin luistaa ajoittain. Sen huomaa vain kierroslukumittarin neulan heilahduksesta ja ilmenee kuutosvaihteella kun äkkiä polkaisee kaasun pohjaan. Nopeutta pitää olla silloin n. 100 km/h jolloin moottori on parhaalla vääntöalueella. Tämä ilmiö poistui välillä n. 15 tkm ajaksi ja palasi taas. Fiatin huolto tuntee ilmiön mutta ei tiedä siihen syytä ja sanovat että jos kytkimen avaa, ei siitä mitään vikaa löydy. Muutoin kytkin toimii moitteetta. Viime keväänä kun vähän upposin autolla jouduin revittämään sitä niin että kytkin haisi niin luistoilmiö loppui siihen. Pitäisikö nytkin polttaa kytkintä karheammaksi? Autolla on ajettu 60 tkm. Onko moottorissa vain liikaa vääntöä suhteessa kytkimeen vai voiko ilmiö selittyä kaksoismassavauhtipyörästä? En usko että kytkimeen valuu stefasta öljyä koska kone on aivan kuiva altapäinkin. Vai onko tässä "automaattisulake" estämässä liian väännön särkemästä voimansiirtoa. Voimaa koneessa todella tuntuu olevan. Josku olen lukenut juttuja että dieseleitä kun on lastutettu niin kytkin alkaa luistamaan.

Tapio Ketonen:

Silloinhan kytkin luistaa, jos moottorista saatava vääntömomentti ylittää kytkimen pitokyvyn, ja lastuttamalla eli käytännössä syöttöä ja ahtopainetta lisäämällä sitä momenttia tulee lisää.

Mutta ilmiö on kyllä aika erikoinen. Ennen kaikkea on yllättävää, että luisto katosi, kun kytkintä luistatettiin niin, että se kuumeni. Tuo kyllä viittaisi johonkin vieraaseen aineeseen kitkapinnoilla, mutta yleensä jos kytkin alkaa luistaa, luisto ei itsekseen tai kuormittamalla lopu, tavallisesti se vain lisääntyy.

Kaksimassavauhtipyörä ei luistata kytkintä sen enempää kuin tavallinenkaan. Sen yleisin häiriö on kolina ja ravistus, kun vauhtipyörän osien välillä olevat jouset löystyvät liiaksi.

Kytkimen luistamisen suurin haitta on luiston kasvaminen niin suureksi, että eteneminen loppuu lopulta kokonaan. Eipä kai tuossa ole muuta tehtävissä kuin odotella, alkaako tuollaisia oireita ilmetä. Sitä ennen tuskin kannattaa kytkintä ryhtyä avaamaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.