Kysymys:

Mikähän lie , mutta ei mitenkään jaksa uskoa  E 10 bensan vähempiin päästöihin. Tämä ei voi olla todellinen syy markkinoille tuloon mielestäni. Uusimmassa auto bild lehdessä asia on testattu,joten tämä ei ole mutu tuntumaa. Kulutus on testattu golf 1,4 TSI moottorilla ja kulutusero tavallisen ja E 10:n välillä on 0,3 l/ 100 km. Äkkiä laskettuna meikäläisen ajuilla (20 000km/v) E 10 bensaa pitää tankata 60 l/ vuosi enemmän "ympäristön hyväksi". Ja jos tuosta 60l vähennetään se etanolin osuus -10% niin puhdasta bensaa palaa senkin jälkeen 54 l/ vuosi  "ympäristön hyväksi". Jos tämä luku vielä kerrotaan auton eliniällä niin lukuhan on jo aika hirmuinen. 18 vuotta x 60 litraa = 1080 litraa. Väittääkö joku että tämmöinen tuhlaus vähentää päästöja?

Tapio Ketonen:

Kulutusero ei ole noin suuri, sen ovat useimmat suomalaiset autonkäyttäjät jo itsekin todenneet. Periaatteessa E10-bensaa pitäisi palaa vajaat pari prosenttia enemmän. Käytännössä kulutusmittaukset ovat aika hankalia, joten parin prosentin suuruisten erojen tarkka mittaaminen on vaikeaa.

Etanolin lisäämisellä on haluttu korvata osa bensiinin polton vapauttamasta fossiilisesta hiilidioksidista. Etanolin polttaminenkin tuottaa hiilidioksidia, mutta virallisesti uskotaan, että se on enimmäkseen peräisin uusiutuvista raaka-aineista, joten näin saadaan vähennettyä niitä "pahoja" fossiilisen hiilidioksidin päästöjä edes hieman.

Eri asia sitten on se, että esimerkiksi USA:ssa jo yli 30 vuotta käytössä ollut 10 prosentin etanoliosuus liittyy ennen kaikkea maatalouspolitiikkaan. Maissin ylituotanto aiheutti ongelmia, joten polttoainekäytöllä sille saatiin hieman lisäkäyttöä. Brasiliassa taas jopa sataprosenttisen etanolin käyttö polttoaineena liittyi pyrkimykseen tasapainottaa maan vaihtotasetta. Vähäisempi öljynkäyttö pienensi ulkomaan valuutan tarvetta.

Eli ei se etanolin lisääminen vähennä päästöjä, mutta ehkä se parantaa hieman niiden laatua - näin ainakin EU:ssa virallisesti uskotaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.