Kysymys:

Onko vika korvien välissä vai voisiko käynnistymisongelmilla olla yhteyttä uuteen bensiinilaatuun?

Tänä talvena on auton käynnistymisen yhteydessä huomattu seuraavaa. Auto hörähtää käyntiin ja sammuu nikoittelemalla. Seuraavalla startilla lähtee käyntiin normaalisti. Ja tämä siis tapahtuu kovalla pakkasella noin 27 ja yli. Auton lämmitysajalla ei ole tähän ongelmaan havaittu vaikutusta. Autoon on vaihdettu akku, bensiinin suodattimet, ilman suodatin joten niissä ei pitäisi olla vikaa. Autossa ei ole käytetty bensiinin lisäaineita eikä jäänestoa. vuosimalli 2006 micra 1.2. Esim. viime talvena tällaista ongelmaa ei ollut.

Mietin että toimiiko "rikastin" startissa normaalisti vai voiko olla niin että kun kone lähtee käyntiin moottorinohjaus säätää jotenkin väärin seosta?

Tapio Ketonen:

Tuollainen käyntiin hörähtäminen ja nopea sammuminen ei kyllä ole mikään tämän talven ilmiö, sitä on esiintynyt niin kauan kuin minä olen autojen kanssa touhunnut, ja se on tosi kauan se. Kysymyshän on siitä, että sylinteriin menevä seos ei ole syttymiskelpoista. Aika usein ilmiö johtuu siitä, että seos menee liian rikkaaksi. Bensaa tiivistyy imusarjan seinämiin, ja kun moottori sitten hyrähtää käyntiin, voimakkaampi virtaus imusarjassa saakin tiivistyneen bensan höyrystymään. Tämä tekee seoksen liian rikkaaksi. Seuraavalla yrityksellä liian rikas seos onkin jo osin siirtynyt palotilasta pakoputkeen, ja moottori käynnistyy.

Mutta mistä tuo sitten johtuu? Vaikea sanoa, eihän tuo etanolin lisääminen vaikuta bensan höyrystymiseen kovin ratkaisevasti. Se tiedetään, että korkeaseoksisilla etanoliseoksilla käynnistyvyys on huonompi, esimerkiksi E85 muutetaan käynnistyvyyden takia talvella paremminkin E75:ksi, eli bensiinin osuutta nostetaan. Mutta ei etanoliauto käynnistysongelmien ilmetessä käyttäydy noin.

Oikeastaan ainoa syy, miksi noin voisi käydä, on se, että kylmäkäynnistysrikastus antaa ilmamäärään nähden liikaa polttonestettä koneelle. Jonkinlaista säätöä auto siis kaipaisi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.