Kysymys:

Pystyykö E10 bensiinin sisältämä etanoli liuottamaan itseensä tankkiin mahdollisesti kertyvän kondenssiveden? Eli voiko luopua "masinolin" käytöstä?

Tapio Ketonen:

Masinolin eli kaasutinspriin käytöstä ei ole kahteenkymmeneen vuoteen eli niin pitkään kun autoissa on käytetty bensiinin suihkutusta, ollut mitään hyötyä.Itse asiassa useimmat valmistajat ovat kieltäneet sen käytön. Kaasutinspriitä on käytetty lähinnä estämään kaasuttimen seosputken tienoilla tapahtuvaa jäätymistä, mutta koska suihkutussuuttimet suihkuttavat bensiinin imusarjaan paineella, ne eivät jäädy. Kondenssivettä ei Masinolilla saa poistetuksi.

Kaasuttimessahan ilmavirta imee seosputkesta bensan mukaansa, ja bensiini höyrystyy. Höyrystyminen laskee lämpötilaa, ja pahimmillaan kaasuttimen jäätymistä tapahtuu lämpötilan ollessa muutaman asteen verran plussalla. Ilman kosteus tiivistyy vedeksi ja jäätyy lämpötilan laskiessa kaasuttimen kurkussa pakkasen puolelle. Kovalla pakkasella tätä jäätymistä ei tapahdy.

Bensaan sekoitettava sprii on 99,8-prosenttista, joten se kyllä pienessä määrin imee kosteutta itseensä. Jos vettä on bensan seassa paljon, se laskeutuu säiliön pohjalle. Tässä tilanteessa auttaa vain säiliön irrotus ja kuivaaminen, henkilöauton polttonestesäiliössä kun ei saa olla pohjaproppua, josta veden voisi kätevästi laskea pois.

Muuten, kovasti kirjoitellaan 95 E10:n vaarallisuudesta joidenkin autojen polttonestejärjestelmille. Sitä samaa etanolia se Masinolkin sisältää, mutta kukaan ei ole huolestunut siitä, mitä se tekee polttonestejärjestelmille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.