Kysymys:

välillä tehot laskee ja kun moottorinhäirövalo sammuu tehot tulevat takas.Onko egr venttiili rikki,kun olen putsannut sen mutta ei auttanut mitään.ja miten saan sen tukittua, auttooko jos hitsaan sen silleen et se on kokoajan auki?

Tapio Ketonen:

Onko egr-venttiili varmasti syyllinen ilmiöön? Se kannattaa ensiksi selvittää. Ko. venttiilin putsaaminen toimivaksi ei välttämättä ole kovin helppoa, ne kun ovat rakenteeltaan sukua pirunnyrkille, eli purkaminen ei juurikaan onnistu.

Vanhoissa autoissa helpoin keino välttää egr-venttiilin aiheuttamat ongelmat oli tukkia ko. venttiilin kanava, jonka kautta pakokaasua päästetään imuilman joukkoon. Nykyisissä autoissa tämä ei onnistu, sillä OBD-järjestelmä vahtii mustasukkaisesti egr:n toimintaa, ja jos se ei toimi, moottori yleensä siirtyy "limp modeen", eli tehoa ja kierroksia rajoitetaan. Tätä toimintoa ei oikein pääse nykyautoista ohittamaan, sillä se on osa moottorinohjausjärjestelmää, jonka sörkkiminen ei kovn helposti onnistu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.