Kysymys:

Onko normaalia että nykyautoista hajoaa egr venttiilit/lauhduttimet jo 60-70 tkm ajolla! Autoni on vw polo 1,6tdi vm 2010. Korjaus maksoi 1500 e. Vw auto ei osallistu kuluihin.

Tapio Ketonen:

EGR- eli pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili on ongelmallinen komponentti. Aika monella merkillä egr-venttiilit ovat jumittuneet, ja niiden puhdistaminen on hyvin usein miltei mahdotonta.

Lauhduttimia ei pakokaasun kierrätysjärjestelmissä ole, lauhdutin kun on laite, joka palauttaa höyrystyneen aineen takaisin nestemäiseen muotoon. Jäähdyttimiä niissä sen sijaan on. Jäähdyttimet keräävät aika tehokkaasti karstaa, ja senkin poistaminen on tosi työlästä. Kun pakokaasua johdetaan ahtaiden kanavien läpi samalla jäähdyttäen, karsta tarttuu tiukasti kiinni. En tiedä, millaisilla aineilla sitä voisi liuottaa pois, mutta joka tapauksessa jäähdytin pitää yleensä sitä varten irrottaa moottorista, muuten puhdistaminen tuskin onnistuu.

Auton käyttäjälle egr-venttiilistä on pelkkää haittaa. Sillä lasketaan pakokaasujen typen oksidien määrää. Järjestelmien toimintaa ei voida tarkastaa katsastuksessa, mutta uudemmissa autoissa OBD-järjestelmä tarkkailee sen toimintaa, joten auto ei mene katsastuksesta läpi, jos OBD antaa vikailmoituksen. Monet autot myös menevät vikatilaan ja menettävät suurimman osan moottorin tehosta, joten ajamisesta ei tule mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.