Kysymys:

Ford Galaxy -97 oli tyhjäkäynti ongelma. Ford korjaamo Lohjalla ei löytänyt vikaa vaikka vaihtoi osia 560 euron edestä. Vein auton toiselle joka puolen tunnin ja 40 euron laskun jälkeen sai auton toimimaan moitteettomasti. Perättyäni korvausta ensimmäiseltä liikkeltä he kieltäytyvät eu direktiiveihin nojaten ettei noin voi sitä korjata. Tosin he eivät olleet mielestäni löytäneet oikeaa vikaa lainkaan. Onko merkkiliikkeellä vastuuta löytää vika? Entä onko Suomen lain mukaan laitonta tulpata 13 vuotta vanhasta autosta egr putki? Auto meni katsastuksesta kuitenkin läpi.

 

 

Tapio Ketonen:

EGR:n eli pakokaasujen takaisinkierrätyksen tulppaaminen on periaatteessa laitonta. Siinä mielessä merkkikorjaamo toimi oikein. Aika monista käyntiongelmista päästäisiin juuri tällä keinolla. Uusimmissa autoissa se ei kuitenkana enää onnistu, sillä obd-valvontäjärjestelmä tarkkailee usein myös egr:n toimintaa. Ilmeisesti merkkikorjaamo olisi voinut tukkia egr-venttiilin sillä ehdolla, että he olisivat ottaneet asiakkaalta kuittauksen, jonka mukaan työ on tehty asiakkaan vaatimuksesta, ja että asiakas tunnustaa tietävänsä toimenpiten laittomaksi.

EGR johtaa kevyellä kuormituksella ajettaessa osan pakokaasuista takaisin moottoriin. Tällä pyritään laskemaan palamislämpötilaa ja näin vähentämään typen oksideja pakokaasuista Valitettavasti egr-venttiili on likaisten pakokaasujen takia herkkä jumittumaan, ja siitä aiheutuu kaikenlaisia ongelmia. Niinpä noita tukkimisia tehdään käytännössä hyvin paljon.

Katsastuksesta auto menee läpi tukitulla egr-venttiililläkin, jos toimenpide ei aiheuta muita ongelmia, eikä se anna obd-järjestelmään vikailmoitusta. Venttiilin toimintaa ei voida katsastuksessa tutkia, eikä se vaikuta päästömittauksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.