Kysymys:

Autona -98 2.0 dti diesel vectra ajettu "vasta" 450 tkm. Vikavalo syttyi tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Googlettamalla viaksi diagnosoin egr-venttiilin tai alipaineletkut. Letkut oli kunnossa, joten putsailin egr-venttiilin, valo syttyi silti. Sitten avasin imusarjan ja puhdistin sen läppäkoneistoineen. Karstaa ja öljymoskaa oli hirveä määrä. Imukanavissa oli tuskin kynän mentävät reiät enään jäljellä.

Putsailun jälkeen alaväännöt paranivat "perstuntumalla", mutta vikavalo syttyi, joten epäilin egr-venttiilin olevan viallinen. Uusi maksaa puolet auton hinnasta, joten kikka kolmonen käyttöön. Foorumeita tutkimalla selvisi, että kolvaamalla ilmamassamittariin vastuksen tietyn johdon väliin, niin pääsee eroon koko egr-venttiilistä, eikä vikavalo enään syty. Ja sehän toimi. Ja eipä enään paskotu imusarja

Mitä muuta virkaa egr-venttiilillä on kuin saasteenpoisto? Haittaako se jotenkin moottorin toimintaa tai kestävyyttä jos se ei ole toiminnassa? Ja miten katsastus? Foorumeilla epäiltiin mm. kulutuksen lisääntyvän, käyntiäänen kovenevan, palolämpötilan kasvua ja moottorin hitaampaa lämpenemistä. Ja mitä se läppäkoneisto tekee?

Nettiä kun selasi, niin tuntui olevan olevan aika yleistä tuo egr-venttiilin tukkiminen tai poisto käytöstä, automerkistä riippumatta...

Tapio Ketonen:

EGR-venttiili säätelee pakokaasujen takaisinkierrätystä. Sillä pyritään laskemaan palamislämpötilaa, jolloin typen oksideja syntyy vähemmän. Tämä on dieselissä ainoa keino, koska kolmitoimikatalysaattoria ei voida käyttää kuten bensiinimoottorin yhteydessä.

EGR-venttiilistä on käyttäjlle lähinnä haittaa, eikä sen toimintaa tai toimimattomuutta pystytä tutkimaan katsastuksessa. Tuo auto on vielä niin vanha, että auton OBD-järjestelmä ei valvo EGR:n toimintaa. Sitä ei liioin ole liitetty moottorinohjausjärjestelmään siten, että ajo estyisi, jos venttiili ei toimi. Niinpä käytännössä ei ole olemassa estettä EGR:n poistamiselle, vaikka teoriassa sitä ei saisikaan tehdä.

Uudemmissa autoissa EGR:n toiminnan valvonta on liitetty auton omiin järjestelmiin, joten sen poistaminen toiminnasta on paljon hankalampaa ja vaatii erikoisosaamista. Häiriö EGR:n toiminnassa tekee käytännössä ajamisen mahdottomaksi, koska silloin moottorinohjaus siirtyy vikatilaan. Tästä on mm. sadoilla Toyota-dieselien omistajilla katkeria kokemuksia.

Imusarjan läpät dieselissä palvelevat samaa asiaa eli rajoittavat ilman pääsyä moottoriin ilmeisesti samasta syystä, eli tarkoitus on vähentää NOx:ien eli typen oksidien syntymistä.  Niidenkään poistaminen ei haittaa ajoa millään tavalla. Ainakin BMW-dieseleissä nuo läpät ovat aiheuttaneet pahoja vaurioita, kun ovat aikansa imukanavassa väristyään irronneet ja menneet moottoriin sisään.

Kulutusta EGR-venttiilin tukkiminen ei lisää, palamislämpötilaa ehkä hieman, mutta sekin tapahtuu vain kevyellä kuormalla. Täydellä kuormalla EGR on kiinni. Käyntiääneen sillä ei ole mainittavaa vaikutusta.

Valitettavasti imusarja kyllä likaantuu jatkossakin, sillä kampikammion huohotuskaasut johdetaan sinne, ja ne ovat aika likaista tavaraa. Arvelen, että ne imusarjassa olleet moskat olivat pääosin niistä peräisin. Huohotuskaasujen johtaminen takaisin moottoriin poltettavaksi tuli pakolliseksi jo 60-luvulla, sitä ennen ne johdettiin putkella auton alle. Se valitettavasti on sellainen temppu, että katsastusmies näkee sen välittömästi auton alle mennessään, joten sitä ei kannata tehdä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.