Kysymys:

VAG-konsernin moottorien öljynkulutus on noussut melkoiseksi puheenaiheeksi nettipalstoilla, eikä ihme, minkälaisia juttuja öljynkulutuksesta kerrotaan muun muassa Audin TFSI-koneista. Oletteko te TL:n autotekniikan tuntijat selvittäneet, mistä johtuu näihin moottoreihin liittyvät öljynhävikit oletettavasti normaalikäytössä: välykset, huohotin tai mitä? Mitkä ovat koneiden ja mallien erot/moottorien valmistusmaat? Joko uusiin hihnakoneisiin on tullut parannuksia? Ja onko tullut esiin muilta merkeiltä jotain vastaavaa? On puhuttu muun muassa Hondan öljynkulutuksesta, mutta vain alkupään tuhansilla.

Minulla on ollut käytössä VW Beetle 1.2 TSI (5/12), jolle öljy ei näytä kelpaavan: ei kelvannut ensimmäisellä LL-öljykaudella 30 000 km:iin, eikä ole kelvannut sen jälkeen tavallisella synteettiselläkään 40 000 km mennessä. Lisäksi Beetle ei näytä poikkeukselliselta yksilöltä, kun kaivoin esiin TL:n numeron 10/11, jossa oli TL:n kestotestin (30 000 km) loppuarvostelussa VW Polo myös 1.2 TSI-malli. Ja samaa tekstissä ihmeteltiin: TSI-moottoreiden yleisesti vaivaama öljynkulutus ei näytä olevan ykskakkosen kohdalla ongelma, moottoriöljyä ei tarvinnut lisätä. Ja TSI-kone osoittautui varsinaiseksi pikkujättiläiseksi. Tehoa löytyi luvatusta 105 hv:n sijasta 123 hv. Samalta tuntuu meno minunkin Beetlessä.

Eli miten tämä 1.2 TSI poikkeaa esimerkiksi 1.4 TSI-koneesta? Sen teknisistä tiedoista huomasin, että tämä 1.2 TSI on "vanhan kansan" 8-venttiilinen kone. Onko sillä vaikutusta eri mallien öljynkulutukseen?

Ja vielä. Olet viestittänyt, ettei sinulla ole vaikutusvaltaa niihin vielä viisaampiin, jotka muokkaavat ulkoasua ja lehden markkinointia. Ei minulle valjennut, mikä teema oli valjastaa Golf ja sisarmallit niin kalliisiin kuosiin uusimmassa TL:ssä. Ottakaapa joskus testiin testiautojen perusmallit, eli tavallisen ostajan autot. Enkä ymmärrä, miten nämä yliviisaat konsultit saavat autojen kiihtyvyyden ja sitkeysluvut värisokeille niin vaikeiksi, etteivät ne avaudu ilman kiirailua. Te viisaat konsultit: muistakaa joskus lukija, myös yli 40 vuotta TL:n tilaajaa! Käyn kirjastossa päivittäin. Mutta tehän tiedätte kaiken!

Tapio Ketonen:

Öljynkulutus on ollut aika ihmeellinen asia, kaikki VW-moottorit eivät ole kuluttaneet sitä, jotkut taas ovat olleet hyvinkin persoja öljylle. Ilmeisesti syynä on ollut jokin aika usein toistunut ongelma, esimerkiksi valujännitysten purkautuminen on vääntänyt sylintereitä soikeiksi tai jokin muu vastaava vaiva. Venttiilien lukumäärä ei asiaan vaikuta.

On aika yleistä, että moottori kuluttaa aivan alussa öljyä. Sylinterien seinämien hoonausjäljet saattavat olla niin karkeita, että niihin jää tavallista enemmän öljyä, joka sitten palaa työtahdin aikana pois. Kun jäljet hioutuvat käytön myötä, niihin mahtuu vähemmän öljyä. Tällöin öljynkulutuskin vähenee. Ainahan sitä öljyä pitää vähän kulua, ihanne olisi merkkiviivojen väli öljynvaihtovälillä.

Tuo autojen varustelu on sellainen ikiaikainen kiistelyn kohde. Tietysti autokauppiaat haluavat tyrkyttää mahdollisimman paljon varusteita, ja samoin toimivat maahantuojatkin. Mutta kaupittelu on kyllä ollut aika tehokasta. Eipä tahdo noista käytetyistä kovin usein löytyä sellaista hinnat alkaen -mallia, kyllä ihmiset haluavat varusteita: Ilmastointi, keskuslukitus, radio, sähköikkunat... Eikä se pienin moottorikaan tahdo juuri kenellekään riittää. Vertailuissa on tietenkin syytä pyrkiä saamaan mukaan autoja, joiden hinnat ovat mahdollisimman lähellä toisiaan, ja varustelu on yksi tapa päästä tähän.

Ulkoasu- ja värikysymyksestä olen samaa mieltä, mutta ehkä olen liian vanha ja vanhanaikainen, kun pitäisin selkeälukuisuutta tärkeänä.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.