Kysymys:

Milloinhan se loppus suolamössön levitys liukkauden torjuntaan? Ihan turhaa ympäristön turmelua ja kalliin kaluston turmelua,myös raskas kalusto ruostuu rakenteista tehokkaasti. Nähty on.Sen ymmärtäs jos on sellaset pääkallokelit,että muu ei auttaisi. Mutta talvella sitä viljellään monesti suotta. Sanotaan,että suola on halpa ratkaisu ja henkiä säästyy,vaan onko tosiaan näin?  Ihan hyvin pärjää talvisäässä ilman suolaakin,se on asenteista kiinni. Pärjätään pojoissuomessakin. Tilastojen mukaan liikenteessä kuolee eniten ihmisiä kesäkuukausina. Olisi hyvä jos voisitte testata suolan vaikutusta auton rakenteissa?

Tapio Ketonen:

Suolan vaikutusta autojen rakenteisiin on testattu niin kauan kun suolaa on levitetty maanteille, ja vaikutukset tunnetaan hyvin ilman lisätestejäkin.

Nykyisin levitys keskittyy yleensä vain talveen, sorateiden aikaan sitä levitettiin myös kesällä. Tiesuolaa toki levitetään edelleen kesälläkin sorateille estämään pölyämistä ja tiepinnan hienoimpien ainesosien lentämistä pois, jolloin jäljelle jää vain pyörivä karkeampi aines.

Niin kauan kuin lämpötila sahaa lähellä nollaa, suolaa on käytännössä pakko käyttää. Lapissa sitä ei käytetä, koska yleensä keli pysyy reilusti pakkasella, ja liikennettäkin on vähemmän. Etelässä suolaamattomuus johtaisi kaaokseen. Tämä nähtiin takavuosina, kun suolaamattomuutta kokeiltiin joillakin tieosuuksilla.

Autojen rakenteille suola ei tee hyvää, mutta sitä vastaan on olemassa tehokkaita suojauskeinoja. Sen sijaan paljon suurempi ongelma on suolan vaikutus pohjavesiin. Tätä menoa vesilaitokset joutuvat hankkimaan puhdistuslaitteistojensa jatkoksi myös suolanpoistovehkeet. Suola näet kulkeutuu tieltä maaperään ja siitä edelleen pohjavesiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.