Kysymys:

Tämä kysymykseni ei suoranaisesti liity pelkästään autoiluun. Esitän sen kuitenkin. Olen pitkään ihmetellyt, kun sähkö yhdistetään rakennuksiin, esimerkiksi asunnon lämmittämiseen, on se erittäin saastuttavaa, jopa lämmitysöljyä pahempaa ympäristölle, ainakin energiatodistuksen laskemissa. Sitten, kun puhutaan sähköautosta pitäisi sen verotusta jopa alentaa, koska auton "polttoaineena" käytettävä sähkö on saasteetonta ja siten puhdasta energiaa. Miten samalla tavalla tuotettu sähkö on käyttökohteesta johtuen, joko puhdasta tai saatuttavaa energiaa.

 

Tapio Ketonen:

Tässäpä mainio ja ajatuksia herättävä kysymys. En osaa antaa siihen vastausta, sitä pitäisi tivata ympäristöministeriöstä tai työ- ja elinkeinoministeriöstä, joille nuo asumisen ja liikenteen energia-asiat viime kädessä kuuluvat.

Tähänastist kokemukset ovat yksiselitteisesti osoittaneet, että pelkkä sähköauto ei sovellu käyttöön Suomessa. Ladattavat hybridit kuten Prius PHEV tai Chevrolet Volt ja Opel Ampera ovat jonkin verran fiksumpia, mutta niidenkin kauppa pysähtyi, kun elinkeinoministeri yritti metsästää poliittisia irtopisteitä toivomalla julkisuudessa, että sähköautoilta poistettaisiin autovero. Liekö ollut häkää päässä. Pelkkien sähköautojen myynti Suomessa on ollut käytännössä lähellä nollaa ennenkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.