Kysymys:

Miksi tietynkokoiset autot nimetään lehdessänne ja nettipalvelussanne luokaksi(segmentiksi) jonkun automallin nimen mukaan ja toisia ei?
Onko kyseessä jokin autonvalmistajan ostama mainos teiltä? Jos ei ole, niin miten olette päätyneet tuohon vaihtoehtoon?

Eikö olisi luontevaa, että lehdessänne ja nettipalvelussanne kaikista autoista kirjotettaisiin jo olemassa olevina segmentteinä (kuten muuallakin maailmassa) tai sitten kaikki segmentit uudelleennimettäisiin automalleittain luokiksi, kuten te teette tietynkokoisille autoille?

Esimerkiksi pakettiautot (M-segmentti) voisitte nimetä Zhiguang-luokaksi, kun se näyttää käyvän maailmalla kaupaksi, J-segmentista tulisi varmaan Qashqai-luokka, D-segmentistä Camry-luokka jne

Tapio Ketonen:

Kaikkiaan ihmettelen kovasti sanan segmentti käyttöä autojen luokkajaossa. Segmentti on se osa sektorista (=keskipisteestä lähtien leikatusta "piirakan" palasta), joka jää ympyrän kaaren ja sektorin kummankin reunan ja ympyräkaaren erottamaksi. Sanan käyttäjät ovat yleensä markkinamiehiä, ja näyttää pahasti siltä, ettei heillä ole edes alkeellisia perustietoja geometriasta. Mitähän sille markkinakakun sektorista eli viipaleesta segmentin sisäpuolelle jäävälle osalle eli valtaosalle tapahtuu? Menisiköhän se markkinamiesten suuhun?

No, sana on kovasti yleistynyt, joten käyttäkööt markkinamiehet sitä jatkssakin. Silti käsitteet A-, B- tai C-segmentti ovat useimmille melkoisen epäselviä, mutta jokainen tietää, mistä on kysymys, kun puhutaan Golf- tai Corolla-luokasta. Qashqai-luokka on hyvä määritelmä, ehkä Zhiguang-luokkakin tulee joskus sellaiseksi, kun kyseistä merkkiä tai mallia aletaan myydä meilläkin. Meidän pyrkimyksemme on tehdä sellaista tekstiä, että lukijat saavat selville, mitä siinä tarkoitetaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.