Kysymys:

Kaksi uutta kesäkumia (Cont. 55 R16 91H) taakse; kaksi vanhaa (Mich.55 R16 v. -04) keulaan vielä kesäksi.. OK, paremmat taakse, mutta onko häikkää renkaiden / merkkien erilaisista ominaisuuksista ajossa? (Liirrot, jarrutusmatkat, kuivajarrutus jne, testien mukaan erilaisia ja ikäkin vaikuttanee; vanhuksilla ajettu viisi kesää, n. 40 000 km; kumiaineksen kovettuminen tms.?) T: Toyota Verso -04 P.S. Miten se nopeusluokitus vaikuttikaan?

Tapio Ketonen:

Tottahan toki olisi paras, jos kaikki renkaat olisivat samanlaisia ja vielä yhtä paljon kuluneita. Kuitenkin jos molemmissa päissä on kesärenkaat, niin renkaiden peruskäytöksessä ei ole dramaattisen suurta eroa, joten mielestäni tuo on aivan hyvä tapa asentaa renkaat. Takarenkaissa pitääkin olla parempi pito, joten tilanne on sikälikin OK.

Vanhat renkaat ovat tietenkin hieman vuosien mittaan kovettuneet. mutta ei tuo viisi vuotta vielä ole niin paljon, etteikö renkaita voisi käyttää. Ehkä tarkoilla mittauksilla voitaisiin todeta, että jarrutusmatka on hieman normaalia pitempi, mutta kyllä niillä vielä aivan hyvin ja turvallisesti voi ajaa.

Nopeusluokituksesta sen verran, että tärkeimmät ovat S (enintään 180 km/h), T (190 km/h), H (210 km/h) ja V (240 km/h). Nopeusluokan pitäisi yltää korkeammalle kuin auton huippunopeuden, ja jos käytetään tätä alemman nopeusluokan renkaita, auton kojelaudassa pitää olla tästä varoittava tarra. Käytännössä nopeusluokia ei Suomessa valvota, ja miksi pitäisikään. Meillä suurin sallittu ajonopeus on enintään 120 km/h.

Jos tulee lähdetyksi Saksaan, silloin  pitää tarkastaa, että renkaat vastaavat auton vauhtivaroja. Muuten Saksan poliisi voi pysäyttää matkanteon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.