Kysymys:

Jetassa vm. 2006 syttyi ESP-valo palamaan eikä sammu lainkaan. Huollossa sanoivat, että saattaa joutua vaihtamaan koko järjestelmä ja maksaa yli 2000 euroa + työt tai sitten ottamaan korjaus-sarjan, joka maksaa yli 400 euroa + työt yli 300 euroa. Huoltoneuvoja katsoi, että historian aikana ainoastaan 7 vastaavaa tapausta ollut, joista osan on maahantuoja korvannut (näin ymmärsin) ja osan autonmyyjäliike tai em. yhdessä. Osan on autonomistaja joutunut maksamaan itse kokonaan. Onko jokin muu vika mahdollinen, vai rahastetaanko tässä naisautoilijaa? Voiko olla tyyppi-/valmistusvika?

 

Tapio Ketonen:

Noiden hienojen elektronisten järjestelmien ikävin piirre on, että jos vikoja tulee, ne ovat usein hankalaia tai ainakin kalliita korjata. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä todennäköisemmin vikojakin ilmaantuu.

Kun autolla on ikää jo kuusi vuotta, vikojen korjaaminen takuun tai tuotevastuun piikkiin voi olla aika nihkeää. Jos vielä tilanne todellakin on sellainen, että vikoja on ilmennyt kovin vähän, niin tyyppiviastakaan ei voi olla kysymys, tai ainakin vika on sellaiseksi vaikea osoittaa.

Täydellisen asiantuntemattomuuden antamalla ymmärryksellä arvelisin, että vika piilee ESP:n sydämessä, eli joko keskitunnelissa verhousten alla piileskelevässä kierähdystunnistimessa tai sitten järjestelmän ohjauselektroniikassa. Kyllä hän tuosta pitaisi jonkinlainen selvyys saada korjaamon testauslaitteistolla, mutta valitettavan hampaattomia nekin näyttävät noita elektroniikkavikoja vastaan olevan. Vian etsiminen menee luvattoman usein kokeilemiseksi, vika löytyy - jos löytyy - yrityksen ja erehdyksen avulla. Tämä tulee luvattoman kalliiksi, koska se yleensä tehdään asiakkaan laskuun.

Toivottavasti tämä sattuu jonkun sellaisen lukijan silmiin, jolla on asiasta enemmän kokemusta ja kenties hyviä neuvoja asian kohtuuhintaiseksi ratkaisemiseksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.