Kysymys:

Miten näet seuraavan asian:
Ford Mondeossani oli vika, joka ajon aikana sytytti hehkulanka-valon, mikä oli jälkeenpäin korjaamon mukaan merkkinä siitä, että autosta oli voima pois (turboläppä oli huonosti kiinnitetty)

-Olin nousemassa pienillä vaihteilla ylös jyrkkää, liukasta mäkeä, ja ESP-valo syttyi ilmoittaen pyörän/pyörien lipsumisesta, ja samaan aikaan moottorista oli voima poissa hehkulankavalomerkin palaessa.
Auto nousi siis todella hitaasti ylös mäkeä, mutta todellinen vaaratilanne oli kyllä käsillä. Välillä mäkeä ylös ajaessa tuntui, että pian auto lähtee liukumaan mäen mutkan kaltevaa tienpintaa sivulle päin, mutta onneksi niin ei käynyt.

-Tässä tilanteessa käsittääkseni ESP ei tiennyt, että voima oli pois koneesta (ei siis tiennyt moottorin tilaa), vaan se tiesi vain pyörien lipsumisesta. -Mäen nousu onnistui kyllä tietenkin silloin, jos ESP:n otti pois päältä...

Onko tämä ESP:in toimintaperiaate sama kaikissa automerkeissä?
-Ford kyllä ainakin jossain esitteessään sanoo, että ESP hallinnoi moottorin tilaa, mutta ilmeisesti ei sitten kaikissa moottoriolosuhteissa, vai miten tämä oikein on...?

Onko tähän tulossa lähiaikoina muutoksia, jos ESP:n tilanne on tämä suhteessa moottorin tilan hallinnointiin.

Tapio Ketonen:

Kyseessä ei ole ollut ESP:n eli ajonvakautuksen vain vetoluistoneston toiminta. Tämä on yleensä ESP:llä varustetuissa autoissa lisäherkkuna, koska toiminnot ovat hyvin pitkälle yhteisiä.

Luistonesto reagoi toisen vetävän pyörän luistoon yleensä siten, että se ensiksi vähentää moottorin antamaa tehoa. Jos se ei riitä, luistavaa pyörää jarrutetaan. Jos pito on hyvin huono, luistonestolla varustetulla autollä jää helposti mäki nousematta, koska järjestelmä vie tehon ja samalla nopeuden niin vähiin, ettei eteneminen onnistu.

Järjestelmissä on melkoisia eroja esimerkiksi siinä, miten suuren luiston ne sallivat, mutta pahassa paikassa sutimisenesto on kyllä syytä kytkeä pois päältä.

Oma kokemukseni viime talvelta ovat samansuuntaiset. Olin ajamssa Fiat Cromalla auraamatonta pikkutietä, jolle oli satanut toistakymmentä senttiä lunta. Eräs mäki jäi nousematta ensimmäisellä kerralla, koska luistonesto oli päällä. Pakko oli peruuttaa pitkälle alas ja kytkeä systeemi pois päältä. Sitten kyllä mentiin ylös että heilahti.

Samalla tiellä myös ESP tuntui epämiellyttävältä. Lumen alla oli vanhoja raiteita, ja ESP reagoi niiden aiheuttamaan huojuntaan turhan herkästi. Onneksi Fiatissa sai systeemin kytketyksi pois päältä, vaikka se nopeuden noustessa palasikin toimintaan. Opelissa olisi pitänyt mennä sulakerasialle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.