Kysymys:

Semmosta kysyisin kun ostin Wetteriltä noin 11 000 euron Ford Focuksen, -07 vuosimallin 1.6 litranen hatchback. Alkuun vaikutti hyvältä, mutta kun en aja autoa välttämättä joka päivä, niin huomasin että akku tyhjeni kolmessa päivässä. Päräytin auton merkkihuoltoon ja ne totesivat että akku menee vaihtoon. No akku vaihdettiin ilman minulle aiheutuvia kustannuksia ja meno jatkui, tosin vain siihen asti kun tulikin ajossa viikon mittainen tauko. Taas oli akku täysin tyhjä. Ei muuta kun jälleen kaapelikäynnistys ja huoltoon. Huollossa ei löytynyt mitään ja tästä "turhasta" käynnistä napsahti 60 euron lasku.

Kyselin merkkihuollon ukolta sitten että mikä tää homma on että viikossa auto purkaa koko virran. Hänen mielestää ihan normaalia, pitäs ajaa enemmän. En ole autojen asiantuntija, mutta jos ajoin 600 kilometriä yhtä kyytiä ennenkuin jätin auton parkkiin (lämpimät ilmat), niin tuntuis kyllä todella oudolta. Merkkihuolto sai purkuvirraksi 10mA, joka ei käytännössä voi pitää paikkaansa (70Ah akun purkuun tuolla lukemalla menee kyllä aika pitkään!). Vein koslan vielä toiseen huoltoon tarkastettavaksi ja he saivat lukemaksi 0,8 A, joka käy jo vähän enemmän järkeen. Huoltomies tosin sanoi että se on ihan normaalia. Olin vähän skeptinen ja soitin sitten ihan autosähkökorjaamolle ja kyselin asiasta. Tämä asiantuntija oli myös sitä mieltä että kyllähän toi normaalia on, ja voi olla isompikin toi purkuvirta. Ovat kuulemma nämä uudet autot sellaisia että ei kestä seisoa kauaa kun on tota elektroniikkaakin niin paljon.

Onko siis näin että minun pitää ajella vähintään parin päivän välein latausajoja että saan pidettyä autossa eloa? Mites jos lähden mökille viikoksi.. auto pitää hinauttaa sieltä pois? Puhumattakaan että jätän sen lentokenttäparkkiin ja käyn pari viikkoa ulkomailla.. Onko mitään tehtävissä, vai onko tämä autoilu tälläistä näillä nykyautoilla?

 

Tapio Ketonen:

Ei tuo missään nimessä ole normaalia. Suosittelen, että ryhdyt itse, mieluimmin jonkun kaverin kanssa etsimään, minne sitä virtaa oikein menee. Eli toinen irrottelee sulakkeita, toinen vahtii silmä kovana akun ja akkukaapelin väliin kytkettyä ampeerimittaria. Sillä konstilla sähkösyöppö kyllä löytyy, kun edetään huolella ja jörjestelmällisesti.

Kun sitten saadaan selville, minne sähkö katoaa, on uuden miettimisen paikka. Todennäköisesti jokin laite kuluttaa liikaa virtaa, ja se kaipaa korjaamista.

Tietenkin eräs keino on varustaa auto päävirtakytkimellä, joka katkaisee sähköt täysin pysäköinnin ajaksi. Ensiksi kannattaa kuitenkin selvittää, minne virta katoaa. Jos se virtasyöppö on kovin kallis komponentti, silloin päävirtakytkin voi olla fiksu ja ennen kaikkea edullisempi ratkaisu. Tosin jos auto on ostettu hiljattain, virtasyöpön osan uusiminen taitaa olla lähinnä myyjäliikkeen ongelma.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.