Kysymys:

Valtatie 3:n päälle Hämeenlinnassa on rakennettu kauppakeskus Goodmanni. Rakennus ja etenkin tunneli on näyttänyt olevan valmiina jo kesästä lähtien. Moottoritiellä on kuitenkin edelleen 70 km/h rajoitukset, joiden kunnioitus lähentelee nollaa. Varsinkin kun pohjoiseenpäin rajoitus jatkuu ja jatkuu moninverroin työmaata pitemmälle. Viimeksi viime yönä oli poliisilla nopeusratsia siellä Lukiokadun tienoilla eli kaukana tunnelista. Toki siellä turvattiin kilometrin päähän harhautuneen yöllisen raksamiehen turvallisuutta, mutta simputukselta se rajoitus tuntuu.

Voisitko Ketonen toimittajana ja hämeenlinnalaisena selvittää, mikä siellä työmaalla oikein maksaa?

Tapio Ketonen:

Hämeen Sanomien mukaan rajoitus on jossain vaiheessa nousemassa kahdeksaankymppiin, mutta alkujaan luvattuun sataseen sitä ei kuulemma voida nostaa. Tämän nyt toki saattoi arvatakin.

Toki pohjoiseen päin menevästä  osuudesta tuli mielestäni hieman vaarallisempi, kun Hopeaseppientien eteläpuolelle rakennettiin uusi liittymä, josta päästään ajamaan pohjoiseen päin. Kaivokadulta ohjoiseen vievän liittymän kohdalla moottoritie kaartaa aika tiukasti vasemmalle, joten siihen ei oikein passaa laittaa yli satasen rajoitusta. Matti Järvi kertoi, että aikoinaan 60-luvulla se kaarre oli aika tiukka, kun Valiant Barracudalla ajettiin täysillä.

Tässä Hämeenlinnan hukkaputkessa jos missään olisi paikka muuttuville nopeusrajoituksille. Yöllä ja muulloin hiljaisena aikana rajoitus voisi olla satasessa, ja jos putkessa tehdään korjauksia, rajoitus voitaisiin helposti pudottaa vaikka kolmeenkymppiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.