Kysymys:

Kiitos vastauksesta. Mutta tämä Marcon lähettämä vastaus on minulle hyvin tuttu. Tässä asiassa on kaksi koulukuntaa, joista Volvo auto/ Marco edustavat häviävän pientä osuutta. Onhan selvää, että sadat katsastuskonttorit ja merkkikorjaamot eivät laadi kirjallisia ohjeita turhaan eli Haldex-kytkimellä varustettujen autojen voimansiirtoon kohdistuu merkittävä rikkoontumis riski. Lainaus Volvon sivuilta:

Parhaiten pitävä pyöräpari saa aina eniten voimaa ja siksi on AWD-neliveto vakaa ja turvallinen ajaa myös liukkaissa olsuhteissa. Järjestelmä etsii aina parhaan pidon, ja siirtää voimaa sekunnin murto-osassa oikealle pyöräparille. Auto on etuvetoinen suhteessa 90/10 ja parhaimmillaan vedosta voidaan ohjata takapyörille 50%. Auton etupyörien anturat eivät tunnista sitä pyörittääkö niitä moottori vai dynamometri. Auton etupyörät rullilla, auto käynnissä, jakovaihteisto ja kartaaniakseli pyörivät etupyörien anturat havaitsevat etupyörien luistavat ja antavat sähköisesti komennon Haldex-kytkimelle, joka kytkee takavedon päälle. Tällöin katsastusmies painaa jarrua, takapyörät pitävällä pinnalla, jarrutpäällä, kartaani ja jakovaihteisto pyörivät koska auto on käynnissä voiman pitää päästä purkautumaan pois, jolloin heikoinlenkki pooriholkki antaa periksi.

Kysyin Avain-Vaunun Jani Martiskaiselta, joka otti kyseisen auton vastaan ja valvoi korjaustapahtumaa olivatko vaihdettavat osat pahoin kuluneet. Hän vastasi: Silmämääräisesti tarkastellen ei voi havaita poikkeuksellista kulumista. Hän myös kertoi miten AWD Volvo käyttäytyy etupyörien ollessa 2-pyörädynamometrissä: Auto alkaa kevyesti nykimään pyrkien pois rullilta. Tämä todistaa sen, että etupyörien anturit eivät tunnista sitä pyörittääkö niitä moottori vai dynamometri. Jos katsastusmies olettaa hänen allaan olevan normaali etuvetoversio häneltä jää tämä nykiminen huomioimatta ja suorittaa jarrutestin. Kyseinen jarrutesti osoitti karulla tavalla, että AOC-kytkin on aktiivinen ja kytkimen siirtopumppu toimii niinkuin se on tarkoitettu. Joensuun Avain Vaunulta sain myös paperin, johon on listattu kaikki Volvon AWD-mallit vuosilukuineen joissa neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä. " Voi tarkastaa 2-pyörädynamometrissä moottori sammutettuna noudattaen seuraavaa ohjetta: Aina pyörien ollessa rullilla sammutetaan auto ja odotetaan 2-5 sekunnttia ja suoritetaan testi. Avain Vaunun korjaamo päällikkö Kalle Tervonen lattoi minulle myös nelivedon tarkastus ohjeen, jossa painotetaan että pyörien on päästävä pyörimään vapaasti , ettei voimansiirto vaurioidu.

Soitin myös Bilia Oy:n huoltopäällikölle Markku Enholle (markku.enho@bilia.fi). Kysyin heidän käytännöstä Haltex-tekniikkaa käyttävien autojen jarrujen testauksesta 2-pyörädynamometrissä. " Ei ajeta dynamometriin ollenkaan. Kysyin mitä auton voimansiirrolle voi tapahtua?" Siinnä käy huonosti." Kerroin Volvon teknisenneuvojan ohjeistuksen. Enho ihmetteli ohjetta ja piti väärinkäsityksenä, sillä jarrujen testaus kyseistä tekniikkaa käyttäville autoille on hyvin tiedossa. Kertoi myös heille piakkoin tulevan nelipyörädynamometrin, jolloi testaus on riskitöntä. Ihmettelen jos Te sillä Tuulilasissa ette näe tätä ristiriitaa Volvo auton ja muiden alalla toimivien ammattilaisten välillä ja käytä ammattitaitoanne sevittäksenne asian. Jos tämä vahinko olisi sattunut A-katsastuksessa tai K 1- katsastuksessa asia olisi mennyt normaalisti vastuuvahinkovakuutuksen piiriin . Näin se oli kyllä Katsastus Kovalaisellakin tarkoitus mennä, mutta sitten tuli Volvo Auton lausunto.

Tapio Ketonen:

Kuten jo aiemmin vastasin, maahantuoja toimii valmistajan virallisena edustajana, ja jos valmistajan kanta on se, että jarrut saa testata kaksipyörädynamometrissä, niin paha siihen on jonkun meikäläisen sanoa vastaan. En pysty asiaa selvittämään tehtaaltakaan, sieltä yhteydenotot ohjataan paikallisen maahantuojan asiantuntijalle eli Marco Gustafssonille.

Jonkin verran toki ihmettelen tiedonkulkua Volvo-huoltoverkoston sisällä. Periaatteessa merkkikorjaamoidenkin asiantuntemuksen pitäisi olla peräisin Volvo Autolta ja sen kautta edelleen tehtaalta. Niinpä mielipiteen jarrujen testaamisestakin pitäisi olla molemmilla tahoilla sama. Ymmärrän kyllä, että katsastusyrityksissä välttetään nelivetojen jarrujen testaamista kaksipyörädynamometrillä valmistajan ohjeista huolimatta varmuuden vuoksi, sillä se on hyvä tapa välttää harmit. 

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Katsastus Kovalainen on pieni yritys. Todennäköisesti heilläkin on vastuuvakuutus, mutta niissä on yleensä aika korkea omavastuu vakuutusmaksujen  pitämiseksi kohtuullisina. Pienelle yritykselle omavastuu on tuntuvampi asia kuin suurelle, joten ymmärrän, ettei Kovalainen ole halukas hyväksymään korjaamista vakuutuksen laskuun.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.