Kysymys:

Haluaisin kysyä että mitä autoa voisitte suositella pojalle kun saa kohta kortin ,,ja kauhea auto kuume ... pitäisi olla vähän vikoja ja edullinen mistä löytys 500-2500 e noin hinta ekaks autoks??? hyvä ja varma .. turvallinen ,,ollaan käyty kattelee vahoja autoja mutta kauheita romuja ollut ....poika haluaisi audin,,, golffin,,, mersun,,, bemarin ,,, volvon,,,boran,,, jne ja tykkää tuningista . pitäis olla nätti ja alua, sävylasia ..poppikoneita .. ne pojat ensi huuma.. kunhan saisi luotettavan hyvän auton edes kun ei meinaa corollakaan kelvata,, jos olis tietoa hyvästä autosta olisi kiva juttu!!! t ..henkka ja olis kiva ettei heti tarvis korjaamolle mennä!!

Tapio Ketonen:

Niinpä.

Realismi ja haaveet törmäävät aika pahasti. Pitäisi saada hyvä auto halvalla. Lisäksi sen pitäisi olla nuorison arvossa pitämää merkkiä. Ja vielä turvallinenkin.

Turvallisuus on hieman kaksijakoinen asia. Kun puhutaan turvallisuudesta, puhutaan mielellään törmäysturvallisuudesta ja turvalaitteista, tyynyistä ja sellaisista. Perusturvallisuus lähtee kuitenkin ratin ja penkin välistä. Asenteet ovat se tärkein mutta samalla vaikein osa. Riskien tunnistaminen ja niiden välttäminen ovat ykkösasia, mutta tämä on todella vaikea asia.

Jos lähdetään puhumaan tuon hintaluokan autoista, niissä teknisen turvavarustelun laita on vähän niin ja näin. Lukkiutumattomia jarruja alkaa jo tuossa hintaluokassakin olla, mutta niiden puuttuminenkaan ei ole kovin paha asia, kunhan oikeaa jarruttamista on tarpeeksi treenattu. Ajonvakautus eli ESP ei vielä kuulu tuohon hintaluokkaan, se on sen verran uusia asia. Se on merkittävin autojen turvavarusteista turvavöiden jälkeen, ja sen puuttumista ei täysin voi korvata harjoittelullakaan, vaikka siitä toki on apua.

Lähtökohta on, että vanhankin auton pitää olla tekniikaltaan kunnossa. Jarrut, ohjaus ja pyörientuenta ovat perusasioita, samoin renkaat. Nuorilla pitää olla mahdollisimman matalaprofiiliset renkaat, mutta usein kulutuspinnan kunto tuppaa jäämään vähemmälle huomiolle. Matalaprofiiliset renkaat kuluvat nopeammin ja ovat kalliita, joten tässäkin löytyy syitä renkaiden heikkoon kuntoon.

Se auton valinta sitten. Hintoja säätelee kysynnän ja tarjonnan laki. Audit, Bemarit, Mersut, Volvot ja Golfit ovat yleensä kalliimpia kuin niiden kunnon perusteella arvioitu oikea arvo edellyttäisi. Myös Toyotan arvo on selvästi muita japanilaisia korkeammalla. Opelit ja Fordit taas näyttäisivät tarjoavan hieman paremmin vastinetta rahoille. Tilanne on kuitenkin kovin yksilöllinen, ja mitä halvemmasta autosta on kysymys, sitä sattumanvaraisempaa on, mistä merkistä löytyy paras hinnan ja laadun suhde.

Fiksuinta olisi, jos käytettyä autoa ostaessdaan ei aseta etukäteen kovinkaan tarkkoja rajoja sille, millaisen auton haluaa ostaa. Joitakin merkkejä voi rajata huonojen kokemusten perusteella pois, mutta vähemmän halutuissa malleissa rahalleen saa usein paremman vastineen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.