Kysymys:

Olen kyllästynyt vaihtamaan heikkolaatuisia ajovalolamppuja ja parkkilamppuja (aina päällä kun autolla ollaan liikkeellä). Viimeksi autoliikkeessä pyöriessä huomasin että LED lamppuja oli saatavana parkkeihin ja rekisterikilpeen, mutta joka jumalan lampussa oli liimalappu EI TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN. Missä niitä lamppuja sitten käyttäis - hanskalokerossa? Nykyisellään heikot hehkulamput toimivat autossa vain muutaman sadan kilometrin ajon (viime syksynä kalliit H4 LONG LIFEt kestivät 300 km ja 600 km). Molempien vaihdon yhteydessä parkit 5W T10 kannalla olivat saaneet "hopeapeili-ilmeen" joten vaihdoin nekin siis 300 km ja 600 km ajon jälkeen.

Olen LED valojen kanssa pelannut ammatikseni vuodesta 1978 alkaen, ja vieläkin laatikon pohjalta löytynee auton kierroslukumittari ála LED - alkuaikojen kellorakennussarja näyttää aikaa ja kaikki segmentit toimii.

Milloin Suomessa autoilija voi ostaa LED lampun jossa hyväksyntä TIELIIKENNEKÄYTTÖÖN jotta ne valot olis kunnossa lähes 100% todennäköisyydellä koko auton ajateltavissa olevan käyttöiän. Ei tarvitsisi katsastusmiehenkään todeta: Niin ne kaikki sanoo... Meinaan eräänä vuonna ajoin auton merkkihuollosta suoraan katsastuskonttorille ja YHDEN lampun vaihto maksoi 98€ ja katsastuksessa HYVÄKSYTTY leima. mutta paperiin merkattiin vasen takavaloparkki viallinen korjattava kuukauden kuluttua - eli tarkoittaa sitä että kun tiellä polliisi tulee ja kysyy rekisteriotetta ja takana (vaikka olis HETI korjattu) on lamppu pimeänä niin kirjoittaa vielä muistutukseksi sakon.

Katsastuksen yhteydessä kun näytin juuri merkkihuollosta saamani laskun jossa päivämäärä ja kuitin kellonaikakin oli vaan reilun tunnin vanha niin vastaus oli että noita nyt voi tehdä tietokoneella valmiiksi. En ole käyttänyt ao. katsastustoimipaikkaa sen jälkeen.

 

 

 

Tapio Ketonen:

EU:n myötä kaikki valomääräykset ovat tulleet niin tarkoiksi, että valaisimien pitää olla E-hyväksyttyjä. Tähän hyväksyntään taas liittyy oleellisesti se, että käytettävä polttimo on maaritelty tarkasti. Useimmissa autojen valaisimissa hyväksynnät on tehty hehkulamppuja käyttämällä, joten ledien käyttö ei valitettavasti ole luvallista. Tilanne on sama kaikissa Euroopan maissa, siis paitsi EU:ssa myös Sveitsissä ja Norjassa.

Olen kyllä sitä mieltä, että jos polttimot menevät noin nopeasti, autosi sähköjärjestelmässä on jotakin pahasti pielessä, eli latausjännite on aivan liian korkea. Se lyhentää myös akun ikää, joten auto kannattaisi viedä pikimmiten autosähkökorjaamolle tarkastettavaksi.

Nuo rekisteröintitodistukseen tulostuvat merkinnät ovat tietysti ikäviä, mutta vaikka katsastusmies ei sitä ymmärtänytkään, niin useimmat poliisit sentään ymmärtävät, että polttimoita palaa vähän väliä. Kerran eräässä Autotohtoritarkastuksessa kävi niin, että auton kaikki valot toimivat vielä siinä vaiheessa, kun niiden tarkastus normaalisti tehdään, mutta hallista ulos ajettaessa yksi valo olikin jo pimeänä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.