Kysymys:

Kuuntelin tuossa paikallisradiota ja siinä haastateltiin erästä korjaamopäälikköä ja kyseltiin helteiden vaikutuksiata autojen vikoihin.Tietysti ilmastointilaiteet joita nyt on tarvittu on jäänyt huoltamatta ja niiden huollot on ruuhkautuneet nyt.Mutta että myöskin akuissa on ongelmia ja automaattivaihteistoissa.
Tuo ihmetytti että automaattivaihteistot vikaantuvat helteillä.Haastattelussa ei tullut ilmi että mikä niissä vikaantuu.
Etelä-Euroopassa on paljon kuumenpaa ja pitemmän aikaa, kyllä varmaan autotehtaat ovat ottaneet huomioon olosuhteet automaattivaihteistoja suunniteltaessa.
Osaatko sanoa mikä noissa automaattivaihteistoissa voisi helteellä vikaantua ?

Tapio Ketonen:

Akku ei todellakaan pidä kovin kuumasta. Tuttu kaveri oli aikoinaan töissä Omanissa, ja siellä pidettiin vuotuista akunvaihtoa normaalina. Lämpö kiihdyttää kemiallisia reaktioita, ja talven varalta korkeaksi säädetty latausjännite on kuumalla kelillä liikaa akulle. Nykyään tosin tuo latausjännitekin säätyy automaattisesti lämpötilan mukaan, mutta muutenkin lopuillaan oleva akku saattaa loppua, jos lämpötila nousee kovin korkeaksi.

Automaattivaihteistoille sen sijaan Suomen helteet ovat leikintekoa. Niissä öljy kiertää yleensä aina öljynjäähdyttimen kautta, ja se riittää pitämään öljyn lämpötilan sopivana. Sama koskee moottorin jäähdytysjärjestelmää. Tosin jos on koko vuosi ajettu siten, ettei jäähdyttimen sähkötuuletin ole käynnistynyt, sen kytkin saattaa olla hapettunut, eikä se ratkaisevalla hetkellä käynnistäkään tuuletinta.

Eiköhän perussyy hellevikoihin ole kuitenkin se, että kesällä otetaan liikenteeseen sellaisetkin autot, joilla ei normaalisti ajeta kovin paljon. Käytössä niitä vikoja tulee, ei parkkipaikalla seistessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.