Kysymys:

Kalliissakin autoissa on nykyisin huonoja kaukovaloja varsinkin. Ksenonien kaukovalot näyttävät lyhyelle. Vain harvoissa autoissa on  ksenonien lisäksi kaukovaloina halovalot, jolloin tulos on eri kertaluokkaa.

Missä autoissa kokoluokkaa Passat ja vastaavat on hyvät valot?

Tapio Ketonen:

Skoda Octaviassa oli jo vuonna 2005 sen ollessa Kestotestissä lähivaloina ksenonit ja kaukovaloina halogeenit. Kaikkien autolla ajaneiden mielestä kaukovalot olivat aika surkeat, halogeenivalon teho on paljon heikompi kuin ksenoneissa. Skodassakin lähivalot paloivat koko ajan, kaukovalot tulivat vain niiden avuksi. Kunnon kaukovalot saadaan siis aikaan ainoastaan ksenonvaloilla.

Yleensä ksenonvaloilla vaihto kaukovaloilta lähivaloille tapahtuu niin, että polttimon eteen nousee mekaanisesti erillinen varjostin, joka päästää valoa tielle ainoastaan heijastimen yläosasta. Kaukovaloilla läppä kääntyy pois edestä, ja valoa pääsee tielle koko heijastimen alalta. Hienoimmissa malleissa tämä tapahtuu joustavasti eli niin, että tuulilasissa oleva kamera tunnistaa vastaantulijan ja leikkaa automaattisesti valokeilaa niin, ettei seosu vastaantulijan silmiin.

Ksenonvaloissa on lakisääteisesti oltava automaattinen korkeussäätö. Se tarkoittaa, että valoja ei voi säätää sisältä. Volkswagen-konsernin tuotteissa valojen säätäminen onnistuu korjaamossakin vain VW:n oman testerin avulla, pelkkä säätöruuvien ruuvaaminen ei riitä. Testerillä ajetaan valot erityiseen säätötilaan, jossa ne voidaan säätää ruuvaamalla. Sitten automatiikka pitää valot juuri tässä asennossa

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.