Kysymys:

Olen viimeisen reilun vuoden aikana aikana törmännyt kolmeen otteeseen tilanteeseen, jossa kolmen suuren kotimaisen autotaloketjun huoltomyyjä on henkilötietolakiin vedoten kieltäytynyt tulostamasta tai edes kertomasta heillä huoltokirjan mukaan huolletun, mutta minun sillä hetkellä omistamani auton huoltohistoriaa, tai yksilöidä huolloissa tai niiden välillä tehtyjä korjauksia ja toimenpiteitä.

Yritin löytää henkilötietolaista jotain sellaista kohtaa, jonka alle auton huolto- ja korjaustietojen luovuttaminen sopisi, mutta en tällaista kohtaa löytänyt. Onko tosiaan niin että ko. tietoja ei saa auton sen hetkiselle omistajalle antaa, ja jos on, millä perusteella?

Mielestäni tietojen salaaminen ei palvele kuluttajaa millään tasolla. Uudehkoissakin autoissa voi olla ties minkälaisia vikoja, tai se on esimerkiksi saattanut olla kolariauto jossa on tehty massiivisia kori- ja turvalaitekorjauksia. Automyyjen tulisi toki saattaa ostajan tietoon kaikki ostopäätökseen vaikuttavat asiat, mutta nykypäivänä automyyjät tuntuvat olevan joko kovin epätietoisia myytäviensä autojen ominaisuuksista tai historiasta, tai sitten ovat vain "taloudellisia totuuden kanssa".

Auton huolto- ja korjaushistorian tulostusmahdollisuus - tai jopa velvollisuus asiakkaan sitä pyytäessä - helpottaisi asiakkaan  "autoon tutustumista" ennen ostopäätöksen tekoa, tai tulevien korjaus- ja huoltotarpeiden määrittelyä. Eihän asuntoakaan saa myydä ilman isännöitsijätodistusta, PTS suunnitelmaa tai viimeisintä yhtiökokouspöytäkirjaa, mutta kymmenien tuhansien auto pitäisi ostaa kolmen mitään erittelemättömän leiman ja liimatukan vakuutteluiden perusteella?

Tapio Ketonen:

Enpä minäkään usko lain estävän huoltotietojen antamista. Uskoisin, että syy on yksinkertaisesti se, että esimerkiksi erästä taksikäytössä yleistä merkkiä myyvässä ja huoltavassa liikeketjussa ei uskalleta niitä antaa, koska tiedetään, että huoltotietoihin merkityt huoltojen suorituskilometrit voisivat ensiksi saada aikaan vähintään hämmennystä ostajissa ja sitten raivostumista autojen entisissä omistajissa.

 Myös liikkeiden rehellisiksi kerrotut myyjät voisivat joutua vähän outoon valoon ja kiusalliseen tilanteeseen, jos huoltotiedoista selviäisi, että juuri ostettu 150 000 km ajettu auto onkin jo pari vuotta sitten ollut 250 000 km huollossa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.