Kysymys:

Tekeekö Honda ohjauksen jotenkin toisin kuin muut autojen valmistajat, vai mistä johtuu, että hondien ohjaustuntuma on niin erilainen kuin muissa autoissa? Keskialue on tunnoton, mutta vaste kasvaa jyrkästi rattia käännettäessä. Näin ainakin uudessa Accordissa, ja ilmeisesti myös Civikissä. Suoralla tiellä ajettaessa tällainen ohjaus ei ole paras mahdollinen. 

Tapio Ketonen:

Ilmeisesti Honda tekee ohjauksen jotenkin toisin eli väärin. Ainakin Civicissä ohjaus reagoi keskiasennossa välittömästi pienimpiinkin ohjauspyörän lliikkeisiin.Uusinta Accordia en ole ajanut, mutta aiemmat mallit eivät ole olleet tässä suhteessa yhtä pahoja kuin Civic.

Jos kuski pitää ratista kiinni yhdellä kädellä ja sattuu yskäisemään, auto tekee mutkan. Jos otetaan miltei mikä tahansa eurooppalainen auto, auton rattia saa vempauttaa nopeasti miltei neljänneskierroksen edestakaisin, eikä auto tee mitään suurempaa mutkaa, korkeintaan hieman heilahtaa. Sama temppu Hondalla tehtynä saa suorastaan ihmeitä aikaan. Parasta kokeilla sitä jollakin isolla ja laajalla kentällä, viisainta on jättää kokonaan kokeilematta.

Normaaliiin maantieajoon tarkoitetussa autossa tuollainen mikroauton tapaan välittömästi reagoiva ohjaus on ehdottomasti huono asia. Tällä ei ole mitään tekemistä ohjaustuntuman kanssa, Civicissä sekin on huono. Japanilaisille autonvalmistajille on ohjaus ylipäänsä vierasta osaamisaluetta.

Eräs kollega ehdotti aikanaan erään japanilaisvalmistajan väelle, että heidän pitäisi ostaa jokin - aivan mikä tahansa - Peugeot ja tutkia ja opiskella sen ohjaus perin pohjin. Kivikasvoisista japanilaisista ei nähnyt, mitä he tuumivat ehdotuksesta, mitä ilmeisimmin kuitenkin pitivät sitä osoituksena länsimaisten barbaarien röyhkeydestä. Asiassa oli kuitenkin vinha perä. Peugeoteissa on aina ollut erinomainen ohjaustuntuma. Ford pääsi niin kauan lähelle samaa, kunnes se ryhtyi käyttämään sähköistä ohjaustehostinta.

Ohjaustuntuma on auton ajamisessa tärkeimpiä asioita. Ohjauksen tehtävä ei ole pelkästään kääntää etupyöriä kuljettajan haluamaan suuntana, sen kautta välittyy kuljettajan käsiin paljon tietoa tiestä ja kelistä. Tunnokkaalla ohjauksella varustetulla autolla on myös helppo ajaa paitsi mutkaisella myös suoralla tiellä. Tätä tiedonhankintakanavaa - etupyöristä ohjauslaitteiston ja ratin kautta sormiin - eivät kaikki osaa käyttäähyväkseen, eivät edes kaikki autotestaajat. Kuitenkaan tätä tietoa tien ja renkaan kosketuskohdasta ei kuljettalla ole koskaan liikaa.

Eli paluu alkuperäiseen aiheeseen: Honda tekee ohjauksen jotenkin toisin eli minun mielestäni väärin. En osaa määritellä tarkemmin, mitä ohjauksessa pitäisi muuttaa. Perusvaatimuksen eli pyörien kääntämisen oikeaan suuntaan se kyllä täyttää, ja monelle se riittääkin, mutta minä kaipaisin muutakin. Ohjausvasteen toki tuleekin kasvaa kääntökulman kasvaessa, muuten loppukin tuntuma on tiessään. Osittain tätä vaikutelmaa tehostaa se, että nykyisin autoihin asennetaan ulkonäkösyistä aivan liian matalaprofilisia renkaita, jotka terävöittävät liiaksi auton reagointia ohjausliikkeisiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.