Kysymys:

Auto Honda Accord Tourer, diesel , vm. 2007 lokakuu, ajettu nyt 83 tkm.Ongelmana on lähivalot, joissa polttimot palavat alvariinsa. Luku palaneiden polttimoiden määrässä on jossain yli 30 kpl, aluksi en juurikaan kiinnittänyt huomiota , mutta kun vaihtotoimenpide alkoi olla jatkuvaa, otin yhteyttä huolto-organisaatioon. Aluksi sanottiin, että osta kunnon polttimot, sillä siitä. Kun homma jatkui, sanottiin että vaihda aina yhtaikaa kaikki polttimot, sillä taas siitä. Lopulta mitattiin laturi, lataessa se antoi 14,2 v ja kun lataus lakkasi, 12,2 v ja mm. parkit välähti, kun jännite putosi kerralla. No, sitten Länsi-Auton Hmln huolto vaihtoi takuuseen laturin, mutta ei apua, sama juttu jatkuu.Ei ole merkitystä asialla, laittaako uudet lamput molempiin yhtaikaa vai toiseen vain, onko ne kalliita vai halpoja, aina palaa. Eräs pohjoisemmassa ollut Hondan huolto-organisaatio ei tietänyt muka ongelmasta, mutta kertoi, että vaihtamalla moottoripyörän H1 , se kestää hieman pidempään, lanka on kuulemma paksumpi.Kukaan Hondan huolto-organisaatiossa ei ole juurikaan ollut kiinnostunut ongelmasta, lisäksi olen ollut yhteydessä Hondan jälkimarkkinointipäällikköön, lupauksia oli, mutta mitään ei ole tapahtunut.Hondan H1 lähivalot ovat pienet kissansilmät, lamppu käy aivan sika kuumana ja kun polttimo palaa, se ns. räjähtää ja ja koko polttimon runko on täysin sinertävä, viittaa kuumuuteen. Lamppu ei tuuletu mistään ja kun polttimon ottaa pois, kun se on juuri palanut, ei siihen käsin voi koskea, niin tulinen se on.Polttimoiden vaihto on Hondassa on jo tarpeeksi harmillinen juttu, Hondan olisi pitänyt pistää pieni japsi takaronttiin, jonka olisi voinut aina kutsua vaihtamaan, koska suomalaisen käsi ei mahdu vaihtoa tekemään ja tietenkin pitää olla 10 mm räikkähylsy, jotta homma onnistuu.Vaihtokirjanpitoa7.5 oikea lähivalo polttimo vaihdettu26.5 vasen7.6 vasen18.7 oikea25.8 oikea9.9. oikea ja vasen yhtaikaa vaihdettu ( vasen palanut )10.10 oikea6.11 vasen12.11 oikea ( palanut, mutta ei vielä vaihdettu )..että tällainen tapaus, vaikea tapaus, autossa voi olla johtosarjavikaa, polttimon liittimet ovat ok, auto pitäisi jättää "purettavaksi" päiviksi. Kun työmatka on 75 km ja työssä vielä tarvitsen autoa, enpä juuri katso, että minun vastuulla olisi ottaa lainavuokraauto.

Tapio Ketonen:

Lähetin viestin maahantuojalle, ja sieltä tuli tällainen vastaus:

---------------------Muistan pari vastaavaa tapausta muutaman vuoden takaa, aiemmasta työstäni Tampereen Veholla. Kun autoihin asennettiin Hondan originaalit polttimot ko. ilmiön esiintyminen loppui tykkänään.Ajovaloumpio ei ole ilmatiivis, eli siinä on tuuletusputkisto. Aamuisin umpion sisällä oleva ilman on kosteaa, polttimon syttyessä umpio lämpenee ja kosteus vähenee. Hondan polttimot ovat kehitetty juuri tähän umpioon ja toimintaympäristöön. Kilpailijoiden polttimoista en valitettavasti osaa sanoa onko asia näin.Mikäli asiakas on jo käyttänyt Hondan polttimoita, kannattaisi tarkastaa seuraavat seikat, jotka teoriassa vaikuttavat ilmiön esiintymiseen.>Ensin kannattaisi tarkastaa polttimoiden kantojen kunto. Eli varmistaa, ettei ne ole muuttaneet muotoaan ja että johdot ovat kunnolla kiinni lukuisten polttimonvaihtoyritysten ja -vaihtojen jälkeen. Mikäli liitin on löysä tai johto on löysällä, resistanssi kasvaa jolloin poltin myös kuumenee liikaa. Tämä saattaa olla osasyynä ilmiöön.Lisäksi ilmastoinnin kompressorin käyttökuorma tulisi tarkastaa. Mikäli ilmastointijärjestelmässä on liikaa kylmäainetta, järjestelmä muuttuu raskaammaksi pyörittää -> kompressorin kytkeytyessä päälle kierrokset putoavat -> latausjännitteen heilahdus kasvaa -> rasitusta polttimolle. Luonnollisesti myös ilmastoinnin kompressorin laakeroinnin kunto vaikuttaa myös apulaitehihnan kuormaan.Latausjännitteen vaihtelu tässä mallissa johtuu ilmastoinnin kompressorin kytkeytymisestä päälle, jolloin apulaitehihnan kuorma kasvaa -> kierrokset hetkellisesti alhalla -> latausjännite notkahtaa. Honda muutti laturin ominaisuuksia, jotta ilmiö, eli hetkellinen jännitteen heilahdus, olisi lievempi.Kompressorin ohella auton akun kunto on tärkeä seikka. Kannattaisi tutkituttaa akun kunto, eli koettaa kuormittaa akkua Hondan huoltoliikkeessä ja suorittaa akkutesti. Akkutestithän tehdään nykyään aina määräaikaishuollon yhteydessä.Uudessa Accordissa ilmiötä ei ole havaittavissa. Ilmastoinnin kytkeytessä päälle kierrosnopeudessa ei esiinny muutosta. Tämä saattaa olla huomioitu mm. kompressorin hyötysuhteessa ja moottorin ohjauksessa:- Eli kompressori saattaa olla tehokkaampi rakenteellisesti, jolloin sen pyörittämiseen ei tarvita niin paljoa tehoa ja käytön aikana kuluu vähemmän polttoainetta- Kun moottorinohjainlaite huomaa ilmastoinnin kompressorin päälle-käskyn, se osaa avata kaasuläppää sen verran, että ylimääräinen kuorma ei vaikuta kierrosnopeuteen- 12V:n akuissa ei juuri ole muutoksia mallien väliläTerveisin,Arto KoljonenTechnical InstructorHonda Motor Europe - Finland

------------Vähän erikoiselta tuntuvat nuo Hondan omat polttimot. Onkohan autoa myytäessä muistettu mainita, etä siinä voidaan käyttää ainoastaan Hondan valmistamia(?) polttimoita?Halogeenipolttimo kyllä toimii julmetun kuumana, mutta ei sekään mitä tahansa kestä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.