Kysymys:

Lueskelin järkyttyneenä palstaltasi erään Opel Zafiran omistajan kysymystä auton ensimmäisestä huollosta jonka hinta maahantuojan ilmoittamana oli 117 € ja esim Jyväskylän Autobestissä 300€!!

0,8 tunnin työ ja huoltoon kuuluvat osat yhteensä.

Laskeskelin tuossa samaa itse tehtynä ja sain tulokseksi 27 € ,jossa synt öljy Minimanista 20€,suodatin Biltemasta 5 € ja pesuneste 1 € ja tulpan tiiviste 1 €.Loput huoltotoimet ovatkin sitten pelkkiä tarkastuksia ja siis itse tehtynä ilmaisia.

Nyt kysyn:Kelpaako itsetehty huolto ylläpitämään takuun? Olen huoltanut autoja yli 40 vuotta ja varmasti teen omaan autoon huollon huolellisemmin kuin merkkikorjaamossa.

Tapio Ketonen:

Tuollainen hintojen laskeskelu ei ole aivan reilu homma. On muistettava, että korjaamolla asentaja tekee työtä, josta hänelle pitää maksaa palkkaa. Palkan lisäksi rahaa menee oheiskuluihin, siis sosiaaliturvaan, vakuutuksiin ja niin edelleen. Korjaamoon ja sen varustukseen on tehty mittavia investointeja, jotka nekin pitää maksaa asiakkailta perittävillä hinnoilla.

Toki ruohikkoasentaja tekee työn varsinkin omaan autoonsa halvalla, ja jos hankkii tarvikkeetkin mistä sattuu, niin kyllähän säästöä näyttäisi tulevan. Pitää kuitenkin osata erottaa työ ja harrastus toisistaan. Työstä maksetaan palkkaa, harrastuksista ei. Useimmiten rahavirta menee harrastushommissa aivan eri suuntaan.

Tuntuu kuitenkin oudolta, että jos jollakulla on niin paljon rahaa, että hän voi ajella takuun alaisilla eli siis uusilla autoilla, hänen taloutensa ei sitten enää kestäisikään auton huollattamista. Kyllä ne parin-kolmen sadan huoltolaskut ovat pientä kulua sen rinnalla, miten paljon auton arvosta häipyy ensimmäisen vuoden aikana.

Periaatteessa ei pitäisi olla merkitystä, kuka huollon tekee. Pitää vain pystyä osoittamaan, että se on tehty ja vieläpä oikein. Kotiasentajalle tämän näyttäminen voi olla hankalaa. Nykyautoissa homma kariutuu jo mittalaitteisiin.

Merkkiorganisaatiot tahtovat olla aika pikkutarkkoja sen suhteen, misten ja missä autoa on huollettu. Kotona tehdystä huollosta ei jää luotettavaksi katsottua leimaa huoltokirjaan, joten ongelmien ilmaantuessa todennäköisesti asiasta tulee epäsopua. Jos ryhdytään kyselemään käytettyjen varaosien ja tarvikkeiden perään, niin halpahallien kuitit eivät vakuuta ketään, tuskinpa edes itseä.

Sen sijaan jos huolto on tehty muulla kuin merkkikorjaamolla, takuun kiistäminen on vaikeampaa. Useimmiten tätä ei nykyisin enää edes yritetä. Vapaat korjaamot eivät yleensä leiki sekatavarapuotien myymillä huoltotarvikkeilla, vaan ostavat ne asiallisten tarvikeliikkeiden kautta. Niiden myymät varaosat ovat merkkituotteita, ja osien maahantuojat vastaavat laadusta.

Takuuasiat ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Kuluttajaviranomaisten kanta on, että takuun eväämistapauksessa asialle on oltava selvät perusteet. Jos esimerkiksi takapyörän laakeri rikkoutuu, tähän tuskin on vaikutusta huoltopaikalla. Laakereille kun ei yleensä huolto-ohjelmien mukaan tehdä yhtään mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.