Kysymys:

Luin tuulilasista jutun .Huomiovalot vaara likenneturvallisuudelle.Oli hieno ja hyvä juttu,mutta kuitenkin jäi kaivelemaan että mitä lainsäädäntöä suomessa noudatetaan, EU.n vai kansallista lainsäädäntöä.Olen keskutellut ihmisten kanssa ja kovin on sekavaa tämä tieto jotkut uskoo EUn ja jotkut kansalliseen lainsäädäntöön,eli miten on mihin uskon. Olisiko aika päivittää tuulilasi lehdessä tämä juttu ja kertoa asiat niin että "tyhmpikin "sen ymmärtää itse ainakin jäin kapaamaan tarkempaa ymmärrystä ja tietoa.

KIITOS..

Tapio Ketonen:

Asia on harvinaisen yksinkertainen. Suomessa noudatetaan Suomen lainsäädäntöä, ja sillä selvä. On sitten eri asia, että EU-jäsenyys edellyttää, että jäsenvaltiot sopeuttavat lainsädäntönsä EU-direktiivien mukaiseksi.

Ajoneuvomääräysten osalta Suomen lainsäädäntö on EU-säädösten mukainen. Suomen pykälät viittaavat miltei joka kohdassa EU-direktiiveihin, ja ne taas viittaavat ECE:n eli YK:n Euroopan talouskomission sääntöihin.

Tuo huomiovalopykälä oli aluksi hyvinkin epäselvä. Alussa sitä tulkittiin niin, että takavalot eivät saisi palaa samanaikaisesti huomiovalojen kanssa. Nykymuodossakaan ei sääntö ei vaadi, että takavalot palaisivat huomiovalojen palaessa, mutta siinä sentään nyt sanotaan, että ne saavat palaa. Asia selviää tuolta eli ECE-säännöstä 48, sen yhdeksännestä tarkistetusta versiosta kohdasta 6.19: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R048r9e.pdf Valitettavasti sääntö on saatavana vain englanninkielisenä.

Autojen näkyminen taaksepäin on Suomen talviolosuhteissa todellinen ongelma. Kun lumi pöllyää, jo perinteiset takavalotkin muurautuvat umpeen. Nopeasti yleistyvät led-valot ovat tässä suhteessa todella huonoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.