Kysymys:

Mielenkiintoinen juttu TL:sa laittoi miettimään sitä miksi hydraulisesta ohjaustehostimesta luovuttiin henkilöautoissa jos kerran öljynpainetta on jo osattu hyödyntää esim. busseissa? Varsinkin kun se  on jarrutusenergiaa uudella tavalla varastoituna. Sähköinen tehostinhan puolestaan kuluttaa energiaa, joten ei kai kustannussäästöstä voi olla kyse. Etenkin kun sähköistä tehostinta eivät kaikki autojen valmistajat osaa rakentaa kunnolliseksi. Siis mistä syystä luovuttiin toimivasta tehostimesta?

 

Tapio Ketonen:

Ei hydraulinen ohjaustehostin käytä mitään jarrutusenergiaa, se saa käyttövoimansa hydraulipumpusta. Yleensä se pumppu pyörii koko ajan moottorin käyttämänä, mutta on myös tehostimia, joiden pumppua pyörittää sähkömoottori. HybridAir-järjestelmän tapaista öljynpaineen varastointia ei toistaiseksi ole henkilöautoissa käytetty. Toki tätä olisi mahdollista käyttää myös ohjaustehostimen käyttövoimaksi.

Sähköinen tehostin kuluttaa vähemmän energiaa, ja merkittävä syy sen yleistymiseen on myös helpompi asennus. Öljyputkien kiinnittäminen vie oman aikansa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.