Kysymys:

Tervehdys taas. Hybrideistä puhutaan paljon. Törmäsin paineilmahybridi termiin, sekä nettiartikkeliin http://www.autobild.fi/artikkeli/10138/tulevaisuuden-moottori-kay-bensiinilla/ (Ei kai haittaa, että artikkeli on kilpailijalta) Olisi kiva tietää enemmän paineilmahybrideistä, eli mikä on niiden toimintaperiaate? Energia varastoidaan paineilmaan akkujen sijaan, mutta miten? Kuinka paljon moottorin teho, vääntömomentti yms kasvavat? Olisi kiva saada pieni tietopaketti paineilmahybrideistä. koska arvelette niiden tulevan sarjatuotantoon, entä koska HCCI tulee sarjavalmistukseen. Mersun diesotto on ainakin mielenkiintoinen konsepti

Tapio Ketonen:

Tuulilasin numerossa 14 sivulla 84 on pieni juttu Scuderi-moottorista, jossa sylinteriparin toisessa sylinterissä pumpataan ilmaa ja toisessa poltetan ilman ja polttonesteen seosta. Säiliöön pumpattu ilma hoitaa palotilan huuhtelun nopeasti, joten palaminen voidaan hoitaa kaksitahtimoottorin tapaan joka kierroksella. Tarvittaessa tämä moottori toimii myös pelkällä paineilmalla hetken verran.

Paineilma on tehonsiirtoon ja myös hybridin voimanlähteeksi huono ratkaisu, sillä sen puristamiseen tarvitaan paljon tehoa, ja homman hyötysuhde on huono. Ilman puristamiseen liittyy aina myös lämpeneminen, ja se johtaa energian tuhlaamiseen. Paineilmaa on aiemmin käytetty paljon porakoneiden ja myös kaivoksissa käytettyjen pienempien nosto- ja kuljetusvälineiden voimanlähteenä, mutta esimerkiksi porakoneiden käytössä on jo kymmeniä vuosia sitten siirrytty joitakin pikkuhommia lukuun ottamatta kokonaan hydrauliikkaan.

HCCI eli puristussytytteinen bensiinimoottori, Mercedes-Benzin terminologian mukaisesti diesotto, taitaa vielä vaatia jonkin verran kehitystyötä. Siltä rintamalta ei ole nyt muutamaan vuoteen kuulunut mitään. Sarjatuotannon alkamista saataneen vielä odottaa useita vuosia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.