Kysymys:

Tuossa edellä kyseltiin tsi moottoreista ja lämmöistä. Muistaakseni joskus ennen oli autoja jossa oli auton sisältä säädettävät kaihtimet syylärin edessä,joka tuntuis oikein hyvältä varusteelta pohjoismaissa. Nyt ne vois toimia sähköisesti haistellen  jäähdytysnesteen lämpötilaa ja laskisi ilmavirtaa vaan tarvittaessa jäähdyttimelle.Monessa uudessakin autossa on pyritty laittamaan jos jonkun näköistä viimasuojaa keulalle,joka ei minusta ole tätä päivää.

Autossa on muutenkin paljon sähköhärpäkkeitä,niin ei kai tuommonen lisäys kuluja vois hirveesti nostaa.Onhan pohjolan olosuhteisiin muutenkin eri varusteet kuin lämpöisiin maihin jo tehtaalta lähtiessä.Kuten istuinlämmittimet,takalasinlämmittimet,erilaiset jäähdytinnesteet,paremmat akut jne. Mitä mieltä toimituksessa? Olis fiksumman näköinen kuin pahvi uuden auton keulalla. Ps.Eikös auton ilmanvastus myös pienene jos ilma ohjataan pois syyläriltä?

Tapio Ketonen:

Viimasuojat ovat todellakin puolivillainen ratkaisu. Lähtökohtahan on, että termostaatti hoitaa lämmönsäätelyn riittävän hyvin, mutta koska kovissa talvioloissa moottorin ulkopinnan kautta tapahtuva jäähdytys on lämmöntuottoon nähden liiankin tehokasta, termostaatin säätelykyky ei riitä.

Termostaattiohjattu jäähdyttimen säleikkö on käytössä lähinnä raskaammassa kalustossa, mutta henkilöautoihin sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi. Tärkein syy on se, että useimmissa maailman maissa sitä ei tarvita, ja ne joissa tarvittaisiin, edustavat markkinoista niin pientä osaa, ettei niiden takia kannata tällaisia ryhtyä kehittelemään.

Tuntuu tietenkin siltä, ettei moinen varuste voisi tulla kovin kalliiksi. Autonvalmistajat ovat kuitenkin jatkuvasti rajussa kustannusjahdissa, jossa yritetään päästä eroon senttien suuruisista kuluista per auto. Niistäkin syntyy suuri summa, kun valmistetaan satojatuhansia autoja vuodessa. Niinpä tällainen varuste ei ole listan kärkipäässä, varsinkaan kun sen avulla ei saada yhtään ainoaa autoa enempää myydyksi.

Ilmanvastuksen pienentämiseksi esimerkiksi Volkswagenin BlueMotion -malleissa ilman pääsyä moottoritilaan on rajoitettu, ja muistelen, että joissakin autoissa tätä autetaan myös termostaattiohjatuin säätöluukuin. Jahdattaessa viimeisiä CO2-grammoja käytetään joskus aika kalliitakin ratkaisuja-

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.