Kysymys:

Miksiköhän japanilaiset ja korealaiset valmistajat eivät suosi bensaturboja. Nehän on kiistattomasti suoritusarvoiltaan ja kulutukseltaan parempia vapareihin verrattuna. Jos kyseessä on kulujen karsiminen niin silloinhan voitaisiin karsia muustakin tekniikasta. Vai onko kyse siitä että jätetään yksi tekniikkavaihe pois ja keskitytään suoraan hybridiin ja sähköön?

Tapio Ketonen:

Niin, ovatkohan ne sittenkään niin ylivoimaisesti parempia? Jotkut japanilaiset ovat päässeet vapaasti hengittävillä ja iskutilavuudeltaan suhtellisen suurilla moottoreilla pienempiin todellisiin kulutuksiin kuin eurooppalaiset turboillaan. Teoreettisissa oloissa eli EU-kulutus- ja päästömittauksessa turbot ovat kyllä näyttäneet olevansa taloudellisia.

Turbo on myös toimintavarmuuden kannalta hieman kyseenalainen laite. Sitä on helppo käyttää väärin, jolloin se vaurioituu. Ehkä itämaalaisille toimintavarmuus on sittenkin tärkeämpi asia kuin muutaman bensatipan säästäminen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.