Kysymys:

Hei Tapio! Nyt ovat olleet helteet tosi kovat ja ilmastointiahan on ollut pakko pitää päällä, jotta ajaminen olisi edes joten kuten siedettävää. Ilmastointihan lisää kulutusta, esimerkiksi omistamani Fiat Linean käyttöohje on pessimistinen ja ilmoittaa ilmastoinnin lisäävään kulutusta n. +20%. Mutta lisääkö kulutusta ilman lämpötila ilmastoinnin vaatimaa kulutusta itsessään?

Jos ilmastointia pitää päällä +18 asteessa sen sijasta että lämpöä olisi +32, niin vaatikohan se enemmän tehoja ilmastoinnilta joka sitten vaikuttaisi kulutukseen?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa lämpimämpi ilma vähentää kulutusta. Voiteluaineet notkistuvat, samoin renkaat. Moottorissahan imuilma kuumennetaan polttonesteen energialla, joten kuumennettava astemäärä on vähäisempi. Ajon aikana ei jäähdytyspuhallinta kuitenkaan tarvitse käyttää, ajoviima riittää. Käytännössä eroa kulutuksissa +20 ja +30 asteen lämpötiloissa lienee aika vaikea havaita, vaikka sellainen teoriassa pitäisikin löytyä. Sen sijaan ero kulutuksissa -30 ja +20 asteen välillä on jo niin suuri, että se näkyy karkeammissakin mittauksissa.

Normaali ilmastointikompressori puskee koko ajan pyöriessään kylmää samalla eli täydellä teholla. Lämpötilaa säädetään sekä manuaalisissa että yksinkertaisemmissa automaattisissa ilmastointijärjestelmissä päästämällä sisään tulevan ilman sekaan lämmitettyä ilmaa lämmityslaitteen puolelta.

Mittasimme joskus muutama vuosi sitten ilmastoinnnin vaikutuksen käytännön kulutukseen ajamalla testeissä käyttämämme ajolenkin sekä ilmastointi päällä että pois päältä. Kyseessä oli keskiluokan tila-auto, ja siinä ilmastoinnin käyttö lisäsi kulutusta vähän yli  0,5 l/100 km. Tämä pitää yhtä sen tiedon kanssa, joka löytyy useista lähteistä, että auton ilmastoinnin käyttäminen nostaa kulutusta noin 0,4 litraa tunnissa.

On myös olemassa järjestelmiä, jotka säätävät kompressorin tehoa tarpeen mukaan. Tämä on tietenkin taloudellisempaa, mutta laitteistojen hinnat ovat aika lailla korkeampia, joten ne ovat harvinaisia. Varsinkin automaatti-ilmastoinneissa väki kyllä tuppaa käytännössä pitämään kompressoria toiminnassa aina, joten polttonestettä kulutetaan aika paljon aivan turhaan. Monissa autoissa on ilmastoinnissa Eco-nappi. Sen painaminen kytkee jäähdytysilmastoinnin pois päältä, joten sen pitäminen päällä normaalikeleillä eli alle 20 asteessa tuo aika paljon säästöä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.