Kysymys:

Siis: Missä lämpötilassa kannatta ilmastointia autossa käyttää? Kaverini osti Volvo 80:sen 1,6 d viime kesänä Kuusamossa ja sanoi tällä viikola pitäneensä auto-ilmastointia päällä koko ajan ostopäivästä lähtien. Mielestäni laite ei pelitä pakkasella, vaan pyörii tyhjää rasittaen samalla kompressoria. Eihän normaali pakastinkaan toimi pitempään, jos sen laittaa ulkovarastoon ympärivuotiseen käyttöön . Itsellä Bmw 3.0 d ja käytän ilmastointia talvella noin nolla-asteen molemmin puolin silloin tällöin sen takia, että tiivisteet pysyisivät kunnossa. Hyvin on toiminut näissä viileissä lämpötiloissa poistaen kosteutta auton sisältä. Kesällä on melkein aina päällä lukuun ottamatta viileitä ja kuivia säitä. Eli kysymys: Kannattaako vai ei talvi-ilmastointi. Oma vastaus on että ei.

Tapio Ketonen:

On yhdentekevää, pidetäänkö ilmastointia talvella kytkettynä vai ei. Pakkaskelissä se ei kuitenkaan toimi. Perinteisissä kompressoreissa magneettikytkin kytkeytyy vapaalle, ja joissakin uusimmissa autoissa, joissa ei ole tuota magneettikytkintä, kylmäaine ei vain kierrä jäähdytyskennossa eikä lauhduttimessa. Lämpötilan pitää olla plussalla, jotta ilmastointi toimii.

Kesäkelillä ilmastointia ei kannata pitää turhaan päällä, sillä se lisää kulutusta. Bensiiniautoissa lisäkulutus on vähintään 0,4-0,5 litraa tunnissa, eikä se vähennä dieselinkään kulutusta. Käytännön keskinopeudet ovat Kestotesteissämme olelet jossakin 60 km/h tasolla, joten turha kulutus on luokkaa 0,8 l/100 km.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.