Kysymys:

Jokin aika sitten vastasit kysymykseen, että nykyautoissa ei moottorin karstoittuminen ole ongelma. Sattui käsiin toisen lehden 60 000 km:n loppuraportti Mercedes Benz B 180 BE bensaturbosta, jonka moottori avattiin testin jälkeen. Siinä todettiin imuventtiilit jonkin verran karstoittuneiksi, koska suorasuihkutuskoneissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan ja venttilien voitelu jää vajaaksi vai kokonaan tekemättä.  Jäi tietysti askarruttamaan, koskeeko tämä kaikkia suorasuihkutusbensaturboja, kuten omaani VW 1,2 TSI konetta. Ja voiko tähän itse mitenkään vaikuttamaan, kuten öljymerkillä ja vaihtovälillä.

Kun ensimmäinen huolto tulee eteen, luovun longlife-öljyistä Ketosen suosituksen mukaan ja vien huoltoon tavallista täyssynteettistä, joita eri ketjujen tarjouksista saa todella edullisesti, kuten juuri Tokmanniketjusta Shell Helix Ultra 5W-40 24,95. Tarkka eläkeläinen on tarkkana, kuten kerran. Tiukassa kauppaneuvottelussa vaadin huoltoetuja ja sain: öljystä ja tarvikkeista miinus 10 prosenttia. Se oli edullinen päätös. Eli neuvotteluissa vääntö loppuun asti useinkin kannattaa.

Hyvin monille hinnalla ei näytä olevan merkitystä, ei tietenkään firmojen autoille. Tuttava tuskaili äskettäin, että eräs VW-merkkihuolto oli perinyt longlife-öljystä 20 euron litrahintaa. Kate on uskomaton. Tämä jäi ihmetyttämään Puuilo-ketjun öljyhyllyllä, kun luin seuraavien 5W-30 laatujen LL-öljyjen intoja: Teboil Carat 37,90, Castrol Edge 39,90 ja Mobil ESP Formula 45,00 euroa. Eli jos huoltoon vie tämän hintaluokan öljypänikän, ja merkkihuollon hinta pysyy, erotuksella saa hienon pihviaterian asiaan kuuluvine juomineen komeasti. Muuten, onko joku merkkihuolto estänyt oman öljypänikän tuonnin huoltoon?

 

Tapio Ketonen:

Moottorin karstoittuminen ja imuventtiilien karstoittuminen ovat kaksi eri asiaa. Vanhat moottorit karstoittuivat, jos niillä ajettiin hiljaa ja lyhyitä matkoja. Karstaa kertyi ennen kaikkea palotiloihin. Tarkkaan bensan annostelevat nykyautot eivät karstoitu tällä tavalla.

Sen sijaan to imuventtiilien karstoittuminen saattaa nousta jonkinlaiseksi ongelmaksi. Kampikammion tuuletuskaasut pitää ohjata moottoriin poltettaviksi, ja niissä on usein mukana öljyä. Se saattaa tarttua imuventtiileihin aiheuttamaan niiden karstoittumista. Perinteinen epäsuora bensiinin suihkutus ruikkaa bensaa juuri vähän ennen imuventtiiliä, ja bensiinin pesevät aineosat puhdistavat venttiililautasen. Tätä ei suorasuihkutuskoneissa tapahdu.

Kerroimme tästä jo numerossa 1/99 julkaistussa Mitsubishi Carisma GDI:n Kestotestin loppuarvostelussa. Siinäkin imuventtiilit olivat 30 000 km testin jälkeen aika siivottomassa kunnossa.

Tuo Longlife-öljyjen hinta on jotakin uskomatonta. Kestotestissä olevaan Golfiimme jouduttiin lisäämään öljyä, ja litra oikein merkinnöin varustettua Helix-öljyä maksoi Herttoniemen Shellillä hurjat 27,55 euroa! Tähän verrattuna se kaksikymppiä on halpaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.