Kysymys:

Uusi Opel Insignia. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nykyisen malliston 2.2-moottori korvataan 2.0-moottorilla arvatenkin vastaavalla n. 110 kW-teholla. Onko tähän mitään erityistä syytä, sillä tämä 2.2-han on ketjukone ja lisäksi ainoa joka on tiivis ja pitää öljyt sisällään. Kokemus puhuu, sillä olen ajanut Opeleilla vuodesta -84 lähtien.

Tapio Ketonen:

Se 2,2-litrainen alkaa ajo olla aika vanha konstruktio, eikä sitä ainakaan voi väittää taloudelliseksi. Vapaasti hengittävänä ja epäsuoralla suihkutuksella varustettuna sitä ei ole enää vuosikausiin ollut Opelin ohjelmassa. Fiat Cromastakin se poistui viime syksynä esitellyssä faceliftissä.

Tehoa saattaa uudessa moottorissa olla enemmäkin, kaksilitraiselle tuo 110 kW ei tänä päivänä ole mikään huippulukema. Mutta eiköhän tuo syksyn mittaan selviä tarkemmin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.