Kysymys:

Voikon irrallisten renkaiden ilmanpaineet laittaa etukäteen suunnilleen oikeiksi? Ongelmana on rahan säästö ja renkaiden vaihtaminen kotipihassa ilman mitään ilmanpaineen tarkistuslaitteita tai pumppua. Eli esim. kun talvirenkaat ovat kesän säilytyksen jäljiltä menettäneet painettaan, voiko ne ottaa mukaan huoltoasemalle, tarkistaa ja täyttää paineet, ja sitten kotipihalla asentaa renkaat, ja ne olisivat sellaisessa kunnossa että voisi turvallisesti ajaa taas huoltoasemalle tarkistamaan paineet renkaiden ollessa auton alla? Kuinka paljon painetta tulee olla irrallisessa renkaassa suhteessa auton painon alla olevaan?

Tapio Ketonen:

Renkaiden paineet kannattaa ilman muuta säätää ennen alle asentamista. Pahimmoillaan jokin rengas voi olla jopa miltei tyhjä kesän - ja mksei yhtä hyvin myös talven - jäljiltä.

Ihan samoilla paineilla pärjää, ovat renkaat sitten auton alla tai kontissa. Auton painon aikaansaama renkaiden kasaan painuminen ei muuta painetta niin paljon, että sen havaitsisi tavallisilla mittareilla. Eikä paineita välttämättä kannata tarkastaa heti asennuksen jälkeen vaan vasta muutaman viikon kuluttua. Silloin saa jonkinlaisen käsityksen siitä, pysyvätkö ilmat renkaissa.

Sikäli kyllä kannattaa paineita säätää, että jos renkaat ovat olleet lämpimässä, esimerkiksi kellarikomerossa, niiden paine pitää säätää korkeammaksi kuin auton alla olevien renkaiden. Kun lämpötila laskee, myös renkaiden ilmanpaine laskee. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä voidaan pitää 0,1 baarin laskua kymmentä astetta kohti. Lämpimästä kellarista otettuihin renkaisiin pitäisi siis laittaa painetta 0,2-0,3 baaria yli tavoitellun, jotta viilenneiden renkaiden paine olisi halutun suuruinen. Eikä ole mitenkään vahingollista, jos renkaissa on painetta enemmän kuin suositellaan. Liian pienet paineet sen sijaan kuluttavat renkaita sekä polttonestettä enemmän ja myös heikentävät ajettavuutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.