Kysymys:

Minulla on 97- vuosimallin toyota Corolla. Vuosi sitten helmikuussa vaihdatutin monroen etuiskarit ja nyt kun tuli kovat pakkaset iskarin seurudulta alkoi kuulua kummallista ääntä pienestäkin tien epätasaisuudesta. Niinkuin ajaisi puurenkailla tai tyhjillä renkailla vaikka ilmanpaineet ok. No iskarit meni takuuhuollossa vaihtoon ja selitys "kondensaatiovettä iskareissa. Parin päivän kuluttua sama kolina alkoi uudestaan. Iskarit uudet ja auto eilen katsastettu??MIkä tekee tuon epämiellyttävän kolinan. Onko jouset väärin asennettu tai kiristetty, eikö monroet kestä suomen talvea. Mikä neuvoksi ja mista apua tuohon pakkaskolinaan???

Tapio Ketonen:

Kovat pakkaset saavat iskarikauppiaat hykertelemään käsiään. Monet iskarit alkavat vuotaa, koska jäykkä vaimenninöljy rasittaa liiaksi tiivisteitä. Niiden kautta voi sitten vaimenninöljyn sisään päästä vettä. Kondenssivesikin on toki mahdollista, mutta sekin edellyttää jonkinlaista vuotoa, että kostea ilma pääsisi vaimentimeen. Joka tapauksessa öljyn sekaan pääsyt vesi saa ne jäykistymään todella koviksi, ja meno on kuin ilman jousia.

Pienen ajomatkan jälkeen vaimennuksen pitäisi kuitenkin pehmetä edes hieman, sillä nesteet joutuvat niin koville, että jää sulaa väkisinkin.

Kolahtelu voi johtua monesta eri syystä. Todennäköisin syy on kuitenkin se, että jossakin päin etupyörien tuennassa on väljää. Jos esimerkiksi iskunvaimentimen yläpään kumit ovat pehmenneet ja painuneet pohjaan, jäykistyneet iskarit voivat saada yläpäät kolahtelemaan. Toinen mahdollisuus ovat kallistuksenvakaimen välivarsien eli ns. koiranluiden päissä olevat nivelet. Pienikin väljyys niissä aiheuttaa melko kovia ääniä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.