Kysymys:

Olen aina ajatellut että mitä pienempi vanne-ja rengaskoko, sen pienempi vierinvastus ja sitä paremmin auto rullaisi vaikkapa alamäessä tai hybridinä moottorijarrutuksen aikana. Jostain uudesta VW Jetta Hybridin koeajoselosteesta autolehdestä luin, että koeajoyksilön suuri 17" rengaskoko mahdollisti hyvän rullaavuuden ja siten polttoainetalouden.

Mikä lie totuus? Onko sitten painavampi vanne ja rengas rullaavuudeltaan parempi kuin kevyt, ja vaikuttaako asiaan vaikkapa vanteen kehänpituus?

Tapio Ketonen:

Kannattaa katsoa, millaisia renkaita kilpapolkupyörissä käytetään, siellä jos missä pyritään mahdollisimman pieneen vierinvastukseen. Ihanne siis näyttäisi olevan läpimitaltaan suuri mutta mahdollisimman kapea rengas. Yleensä autojen herkästi vierivät renkaat ovat varsin korkeaprofiilisia, 70- tai jopa 80-sarjalaisia. Leveys lisää renkaan pinnassa tapahtuvaa muokkaustyötä, joka lisää vierinvastusta.

Mahtoikohan se lehti  olla mikään autolehti, missä Jettan 17-tuumaisia pyöriä kehuttiin säästeliäiksi? Ainakaan tuon tekstin kirjoittaja ei ole ymmärtänyt asiasta oikeastaan mitään. Saksalaisten VW-sivujen mukaan näet 17-tuumaiset vanteet ovat leveydeltään seitsemäntuumaiset, ja se taas kertoo, että renkaan leveys on pitkälle yli 200 millimetriä. Kyllä ne ovat lisävarusteena tarjolla Jettaan nimenomaan ulkonäön eli ostajien turhamaisuuden vuoksi. Suomeen tulevissa Jetta Hybrideissä sentään on ainakin vakiona 15-tuumaiset pyörät.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.