Kysymys:

Talven aikana noin 3000 ajokilometrin välein olen joutunut lisäämään autooni hieman jäähdytysnestettä, kun sen pinta on laskenut alle minimirajan.

Paisuntasäiliö vaihdettiin uuteen reilu vuosi ja 35 000 km sitten, joten se tuskin on vielä hajonnut. Viime syksynä autoon vaihdettiin merkkihuollossa jäähdyttimen ylävesiletku ja nesteet, joten jäähdytinjärjestelmäkin tuli käytyä huolellisesti läpi. Viikko sitten autoni oli perusteellisessa vuosihuollossa, mutta siellä ei tullut ilmi mitään jäähdytysjärjestelmän vuotoja tai muita ongelmia.

Autossa on 4,4 litran V8-moottori, ja ajan sillä varsin paljon enkä aina malta olla hyödyntämättä sen suorituskykyä kiihdytyksissä. Voiko noin iso moottori kymmenen vuotta vanhassa autossa kehittää niin paljon lämpöä, että jäähdytysnestettä haihtuu pikku hiljaa pois? Autossa ei ole jäähdytinnesteen lämpötilamittaria, vaan mittari kertoo öljyn lämpötilan. Sekään ei ole noussut juuri yli 90 asteen kovassakaan ajossa.

Entä onko sillä vaikutusta jäähdyttimen nesteen vajenemiseen, että olen pari kertaa lisännyt paremman puutteessa säiliöön pelkkää vettä? Tänä aamuna töihin lähtiessä kaadoin paisuntasäiliöön noin kolme desiä, jolloin nesteen pinta nousi maksimitasolle. Kuinka tarkkaa se on, millaista jäähdytinnestettä autossa käyttää? Kyseinen malli on BMW 645.

Tapio Ketonen:

Glykolipitoisen jäähdytysnesteen vuotaminen näkyy harmaana jäämänä vuotokohdan lähellä, varsinkin jos vuoto on vähäistä. Jos tällaista vuotoa ei ole havaittu, yksi ikävä mahdollisuus on, että nestettä vuotaa moottorin sisään.

Korjaamoilla pitäisi olla keinot tutkia, onko moottoriöljyn joukossa glykolia. Se on vaarallinen aine, se heikentää oleellisesti öljyn voitelukykyä ja voi aiheuttaa vaurioita. Kun autolla on noinkin paljon ikää, ja muistini mukaan siinä ovat ainakin sylinterinkannet alumiinia, kannentiivisteiden vuotaminen ei ole mitenkään poissuljettua. Noin pieni vuoto ei ilmene painekokeilla, kyseessähän on tihkuminen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.