Kysymys:

Dieselin jäänestovastaukseen kaipaisin lisää perusteluja,tuleeko konevaurioita? Siinä tapauksessa lisäaineiden myynti pitäisi kieltää.

Pari vuotta sitten autoni hyytyi, Pakkasta 20, tankissa talvilaatua, hinaus huoltamolle, Vaihdettiin suodatin, ja panivat vielä jäänestoakin tankkiin.

Tapio Ketonen:

Jääneston lisääminen dieseliin on vaarallista, koska etanolia tai isopropanolia sisältävän jääneston avulla vesi saadaan kulkeutumaan ruiskutusjärjestelmään. Sananlasku sanoo, että vesi on vanhin voiteista, mutta diesellaitteiden voiteluun sen sen kyvyt eivät riitä. Vaarana on, että vesi saa aikaan varsinkin yhteispaineruiskutuksen korkeapainepumpussa mutta myös uudempien perinteisellä ruiskutuspumpulla varustettujen dieselien järjestelmiin pahoja vaurioita. Näissä käytettävät välykset ovat hyvin pieniä, ja pienikin vesimäärä voi saada aikaan kiinnileikkautumista. Siitä alkava vaurio tuhoaa nopeasti pumpun tai suuttimen.

Polttonestejärjestelmään joutunut vesi pitää poistaa miulla keinoilla kuin syöttämällä se ruiskutusjärjestelmän kautta moottoriin. Normaalisti vesi ei pääse dieselsuodattimesta läpi vaan kerääntyy suodattimeen, joka lopulta tukkeutuu. Jääneston avulla vesi saadaan kulkeutumaan suodattimen läpi. Asiasta löytyy lisätietoa Neste Oilin Dieselpolttoaineoppaasta, joka on ladattavissa oheisesta linkistä: http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3361;3558;3559&page=3559&field=FileAttachment&version=4

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.