Kysymys:

Vein autoni korjaamoon jakohihnan vaihtoa varten (Astra 1991 ajettu 240000km), väittivät ettei tarvitse uusia kiristimiä ja ohjainrullia. Mielestäni hihnanvaihdossa pitäisi aina vaihtaa myös nuo, mikä on sinun käsityksesi?

Tapio Ketonen:

Ohjainrullien uusiminen ei ehkä jokaisessa hihnanvaihdossa ole välttämätöntä, jos laakerit pyörivät äänettömästi eikä niissä ole välystä. Kiristin sen sijaan on mielestäni syytä uusia ainakin silloin, jos se on automaattinen, eli hihnan kireys on jousen varassa. Jos kiristimen jousi pettää, jakohihna löystyy, ja se pääsee hyppimään väärille hampaille. Tästä on seurauksena venttiilien osuminen mäntiin, mistä seuraa täystuho moottorille.

Tuon Astran moottorista en ole täysin varma. Muistelen, että silloin vielä Opeleissa oli vain yksi nokka-akseli, ja ainakin joissakin moottoreissa jakohihnan pettämisen ainoa seuraus oli matkan katkeaminen. Venttiilit eivät osuneet mäntiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.