Kysymys:

Kuinka on mahdollista,että nämä jakopään kestävyysongelmat on nykyisin yleisempiä kuin ennen? Luulisi ketjut sentään kestävän,mutta ei. Tiedän monta tapausta,joissa on ketju löystynyt ja alkaa ääntelemään. Esim, turbo C4 citikka vm.2010 ajettu 23 000km ja jakopää rallatti huolella. Onneksi meni takuuseen. Ja sen jälkeen vaihtoon,mutta ei lupaavalta kuulosta tämäkään skodan 1,2tsi. kyllä rämisee uhkaavasti kun kylmänä käynnistää. Ei voi olla tehtaankaan etu tehdä huonompaa laatua. Mistä on kyse?

Tapio Ketonen:

Skodan ketju on syytä viedä remonttiin, noita VW-konsernin moottoreita on takuun ja tuotevastuun piikkiin laitettu kuntoon aika paljon.

Lähtökohtainen ongelma on, että osia pyritään tekemään halvalla. Joskus riskinotto onnistuu, joskus ei. Liian pienet varmuuskertoimet mitoituksissa voivat tuottaa ongelmia. VW:n jakoketjuongelmien syyksi on kerrottu ketjulenkkien reikien prässääminen tylsillä työkaluilla, jäysteet aiheuttavat ylimääräistä kulumista. Mutta on rakenteessa muutakin vikaa, kiristimestä puuttuu löystymisen estävä räikkämekanismi, ja ketju pääsee löystymään liiaksi.

Eli kyse on siitä, että valmistajat yrittävät säästää materiaalikustannuksissa. Aina se ei onnistu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.