Kysymys:

Ajelen alkuperäisillä etujarrulevyillä Volvo V70 ja takana yli 320 tkm. Palat vaihdettu kerran. Nyt hieman jo täristää ja ajattelin uusia etuakseliston jarrulevyt ja palat, ja ehkä jarrunesteet.Pitoa on kyllä riittävästi (mitattu).

Originaalit Volvo levyt makasavat (2kpl) 240 € ja halvimmat Motonetit 70€. Jos kuvitellaan vaihtotyön arvoksi 100€, tulee originaalien hinnaksi n. 1€/ 1000km. Jos Motonetit ovat hinta/laatusuhteeltaan samaa luokkaa ajaa niillä siis 170 tkm?

Onko turvallisuudella, käytettävyydellä (äänet) yms. seikoilla eroja (testattua totuutta tai mutua) eri jarrulevyvalmistajien kesken? Jarrunesteen vaihtoa suositellaan joka toinen vuosi. Mikä on todellinen tarve nesteen vaihtoon? Nyt 3 vuotta vanhat nesteet alla.

Volvon alkuperäiset etujarrulevyt =240€ pari

Bosch= 126€ pari

TRW= 120 € pari

Brembo= 96€ pari

Biltema= 80€ pari

Motonet= 70€ pari

Tapio Ketonen:

Olisit voinut lisätä tuohon hintalistaan vielä jarrunestepurkin hinnan n. 5 euroa. Jarruneste imee itseensä kosteutta, joten sen ominaisuudet heikkenevät. Meillä ei kiehumispisteen laskulla ole käytännön merkitystä, mutta vettä sisältävä neste syövyttää sylintereitä, ja tämä saattaa aiheuttaa jarrujen jumittumista. Kun otetaan hinta huomioon, jarruneste kannattaa vaihtaa riittävän usein.

Jarrulevy on tuotteena aika yksinkertainen, joten halvemmatkin levyt menettelevät. Todennäköisin ongelma halpalevyissä on nopeampi kuluminen, materiaalin seossuhteissa, kovuudessa ja karkaisussa saattaa olla eroja.

Jarrulevyjen kesto riippuu aika oleellisesti ajotavoista sekä tietenkin myös olosuhteista. Sitä voi myös ennustaa polttonesteen kulutuksesta. Jos ajetaan paljon rauhallista maantieajoa, sekä bensaa että jarruja kuluu vähän. Repivä kaupunkiajo taas kuluttaa molempia runsaasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.