Kysymys:

Onko Rellu Scenicin, vm-00 jarrulevyjen ja palojen ruostuminen ko. merkille jonkinlainen tyyppiongelma, vai esiintyykö moista myös muissa automerkeissä?
-Rellussamme on sen koko käyttöaikana vaihettu ainakin kolme kertaa kyseiset osat, ja pajalta sanotaan, ettei ko. osat kestä auton liikaa paikallaanoloa kosteassa ja sateisessa säässä, koska vesi ja kosteus jää ruostuttamaan osien pintaa.

Onko siis kyse tyyppiviasta? Vai, pystytäänkö tekemään jotain kyseistä vikaa ehkäisevää toimenpidettä auton huollossa, mikä estäisi ko. osien ainaisen ruostumisen?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa kosteus ruostuttaa aina jarrulevyjä. Nehän ovat suojaamattomia, joten ilman happi pääsee suoraan vaikuttamaan puhtaaseen metallipintaan. Käytännössä jotkut autot ovat toisia herkempiä tälle ilmiölle.

Korjaamo on oikeassa siinä, että pitkä seisottaminen tekee pahaa jarruille. Jos levyjen pintaan kertyy kovin paksu ruostekerros, se kuluttaa levyjä ja ennen kaikkea paloja hyvin nopeasti. Jos vielä autolla ajetaan varovasti, eli jarruja käytetään säästellen, tilanne on pahempi.

Itselläni oli omakohtaista kokemusta ilmiöstä, kun isäukko ajeli ulkona säilytetyllä takaveto-Corollallaan niin varovasti, että etujarrulevyt ruostuivat pilalle. Palat ottivat levyihin vain pieneltä alalta. Jos autolla olisi tehty säännöllisesti oikein kunnollisia hätäjarrutuksia kovasta vauhdista, levyt ja palat olisivat puhdistuneet paremmin ja kestäneet pitempään.

Jarruongelmat loppuivat, kun Corollaa alettiin säilyttää kuivassa ja lämpimässä verstashallissa.

Tuota meidän ratkaisuamme lukuun ottamatta muuta parannusta ongelmaan ei taida olla. Jarrulevyjä kun ei oikein voi rasvatakaan tai muuten suojata ruosteelta! Jarrujen ja -palojen säännöllinen herkistäminen antaisi ehkä osille hieman enemmän käyttöikää. Kuluminenhan johtuu usein myös siitä, että palat hankaavat ajon aikana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.