Kysymys:

Pystyykö tavallinen autoilija erottamaan ( jatkuvalla nelivedolla / 2 vetoinen jossa tarvittaessa tulee neliveto ) ajo-ominaisuuksia toisistaan? Esim. jos lähtee luistamaan, alkaa pyörät vetämään tyhjää.. lumella tai mutasavessa, onko jatkuva neliveto vakaampi jatkuvassa perusajossa ? Onko ajamista avustavat toiminnot samalla viivalla. Kysyn asiaa kun vertailee autojen hintoja, jatkuva 4-veto on aina kalliimpi..näkyykö se ajettavuudessa. Polttoainekulut ainakin 4-vedossa suuremmat. ( Autot esim. 4- veto mercedes tai BMW ... Hondan CRV ja Volvo c 60 )

Tapio Ketonen:

Nelivetoisuus alkaa erottua siinä vaiheessa, kun kaksivedolla pyörät alkavat luistaa. Nelivetojärjestelmiä on monenlaisia, ja niiden toiminnoissa on eroja. Nykyisin nelivedot ovat joko varustettuja keskitasauksella, joka tasaa etu- ja takapyörien keskinäiset pyörimisnopeuserot, tai sitten käytetään etuvetorakennetta, johon kytkeytyy tarvittaessa eli luiston alkaessa mukaan takaveto. Kyllähän noista ehkä ajossa pienen eron huomaa, mutta yleensä autot ovat muutenkin melkoisesti erilaisia.

Hintaero muodostuu pääasiassa merkin hinnoittelupolitiikasta, mutta onhan keskitasauspyörästö kaikkine oheistoimintoineen jonkin verran kalliimpi ratkaisu kuin monilevykytkimellä mukaan kytkettävä takaveto. Avustavat toiminnot eli ajonvakautus ja lukkiutumattomat jarrut toimivat vetojärjestelmistä riippumatta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.