Kysymys:

Kysymys koskee kaksoismassavauhtipyörää, mitä sillä tavoitellaan ja voiko olla kohtuullista että 100-150.000 km ajettuun autoon sen joutuu useissa merkeissä vaihtamaan, kustannus ei ole mitenkään kohtuuden rajoissa. Olen kuullut väitettä että ne ei kestä pakkasta?

Tapio Ketonen:

Pakkanen ei riko kaksoismassavauhtipyörää, mutta käyttö kylläkin. Moottorin käynti on aika nykivää, neloskoneen kampiakseli saa aina terävän pyöräytyspotkun puolen kierroksen välein. Vanhempi tapa tasata tätä oli tehdä vauhtipyörä riittävän raskaaksi. Siinähän saivat männät potkia rauhassa, raskaan vauhtipyörän pyörimisnopeus ei helposti muuttunut.

Sitten joku keksi, että jos vauhtipyörä jaetaan kahteen osaan, ja näiden osien väliin viritetään jousi, koko paketti voidaan tehdä kevyemmäksi. Silti ulos tuleva pyörimisliike on yhtä tasaista kuin raskaammalla yksiosaisella vauhtipyörällä. Kaksoismassavauhtipyörän avulla moottorin käynti etenkin alimmalla kierrosalueella tasoittuu oleellisesti, ja autolla voidaan ajaa selvästi pienemmillä kierroksilla suuremmalla vaihteella.

Kaksoismassavauhtipyörän jousirakennelma joutuu käytössä erittäin koville. Usein todellakin tuo 100-150 000 kilometriä riittää väsyttämään jousen tai jouset. Sitten osat alkavat hakata toisiinsa, ja ajaminen autolla tulee käytännössä mahdottomaksi. Korjaus on useimmiten järjettömän kallis. Vauhtipyörää kun ei piraatti- tai jäljitelmäosana löydy.

Valmistajan kannalta vauhtipyörän kestoikä ei ole ongelma. Se kuitenkin kestää niin pitkään, että takuuvastuu yleensä on päättynyt. En tiedä, onko Suomessa kukaan vienyt asiaa pitemmälle, mutta periaatteessa ellei autoa myytäessä ole ilmoitettu, että vauhtipyörä pitää noilla kilometreillä uusia, hajoaminen pitäisi katsoa kuluttajansuojalain tarkoittamaksi virheeksi, josta myyjä on vastuussa. Vielä sentään onneksi useimmissa autoissa vauhtipyörä kestää vaikka kuinka pitkään.

Taannoin Toyota Avensiksen dieselmalleihin asennettiin usein taksikäyttöön yksiosainen kiinteä vauhtipyörä. Taksikäytössä kaksimassavirityksen käyttötunnit tulivat täyteen jopa alle vuodessa. Käytännössä yksimassaisuudesta ei ole mitään haittaa, päinvastoin se opastaa kuljettajaa vaihtamaan aiemmin pienemmälle vaihteelle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.