Kysymys:

Mikä autonvalmistaja toi ensimmäisenä tuotantoon nykyisin surullisenkuuluisan kaksoismassavauhtipyörän ja minä vuonna? Meillä on koirankoppina VW Passat 1.9 TDI 85kw pumppusuutin moottorilla AJM on koneen tyyppi. Sillä on jo rullattu reilusti yli 400tkm, eikä moottorille ole tarvinnut tehdä yhtään mitään. Vauhtis, turbo, suuttimet ym on toiminut hyvin. oon mirttinyt jo pitkään et pitäiskö tuo päivittää uudempaan, mut tuntuu et uudemmissa dieseleissä on enemmän vikoja.

Kulutus on keskimäärin 4;5l/100km, parhaimmillaan pääsee alle 4 litran ja ikinä ei oo yli 5l vienyt. Kaverilla on uus Octavia 1.6TDI ja se vie noin 5l satasella. Miten tuo vanha moottori voi olla nykyajan talousihmeitä taloudellisempi. Olen kuullut että tiukentuneet päästövaatimukset ovat nostaneet kulutusta, pitääkö paikkansa?

Tapio Ketonen:

Googlailu saksankilelellä sai selville, että ensimmäisenä kaksimassavauhtipyörän toi markkinoille vuonna 1985 saksalainen LuK GmbH (nimi tulee sanoista Lamellen- und Kupplungsbau). Ensimmäinen asiakas oli BMW, joka käytti keksintöä tuohon aikaa  esitellyissä eta-malleissaan (esim 525 e). Nimi tuli kreikkalaisesta aakkosesta eeta, jota käytetään fysiikassa hyötysuhteen tunnuksena.

Toinen sivusto arveli, että VW-konsernissa ensimmäinen kaksoismassavauhtipyörä asennettiin vuonna 1991 Audin V6-moottoriin. Sama sivusto arveli, että vuodesta 1995 alkaen Volkswagenin kaikki 5- ja 6-sylinteriset dieselit olisi varustettu kaksimassavauhtipyörällä.

Kaksimassavauhtipyörällä on useita etuja, eikä niihin tarvitse laskea mukaan uusimistarvetta, joka sinänsä on autonvalmistajan kannalta mukavasti varaosamyyntiä lisäävä ominaisuus. Se näet poistaa suuren osan moottorin aikaansaamista voimalinjan vääntövärähtelyistä.Paitsi että se mahdollistaa ajamisen pienemmillä kierroksilla, se myös saa voimansiirron kestämään pitempään. Tai sitten se mahdollistaa voimiansiirron mitoittamisen halvemmaksi ja heikommaksi, aivan valmistajan valinnan mukaan. Tosin taitaa se valinta kohdistua siihen halvempaan ratkaisuun.

Tärkein syy vanhojen dieseleiden uusia parempaan taloudellisuuteen on nimenomaan päästöjen hallinta. Typen oksidien vähentämiseksi moottoreihin kierrätetään pakokaasuja takaisin palamisilman joukkoon. Näin voidaan laskea palamislämpötilaa, ja tämä vähentää typen oksidien syntymistä, mutta samalla taloudellisuus heikkenee. Myös hiukkassuodatin ja dieseleissä käytettävä hapetuskatalysaattori nostavat kulutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.