Kysymys:

Miksi nykydieseleissä kaksoismassavauhtipyörä on kulutustavaraa ja ei kestä yhtä kauan kuin moottorin odotettu elinikä?

Onko haittaa jos autoon asentaa kiinteän vauhtipyörän jälkikäteen?

Tapio Ketonen:

Kaksoismassavauhtipyörässä on vauhtipyörän osien välissä jouset, jotka joutuvat koko ajan elämään vaimentaessaan moottorin värähtelevää käyntiä. Rakenteella saavutetaan se etu, että moottorista ulos tuleva voima on tasaisempaa, eli moottori ei ala jyristää matalilla kierroksilla yhtä herkästi kuin perinteistä yksiosaista vauhtipyörää käytettäessä. Värähtelyjen vähentäminen on eduksi vaihteiston kestävyydelle. Kaksimassavauhtipyörä myös mahdollistaa materiaalin ja painon säästön, etenkin dieseleissä päästään joka useita kiloja kevyemmällä vauhtipyörällä.

Kaksimassavauhtipyörän kohtaloksi koituu yleensä jousten väsyminen. Ne joko löystyvät, jolloin vauhtipyörän osien välinen liike pääsee liian suureksi, tai jouset voivat jopa katketa, jolloin palaset tekevät pahojaan. Yleensä vika ilmenee pahana ravistuksena tai kovana kolinana. Ainoa korjauskeino on koko hökötyksen uusiminen, mikä maksaa maltaita.

Kaksimassavauhtipyörän korvaaminen yksiosaisella ei välttämättä ole aivan niin yksinkertainen toimenpide kuin voisi kuvitella. Joissakin tapauksissa se on edellyttänyt myös muutosta kampiakselin värinänvaimentimeen, joka sijaitsee yleensä moottorin etupäässä käyttöhihnapyörän yhteydessä.

Kampiakselin vääntövärähtelyt ovat asia, jota ei kannata sivuuttaa olankohautuksella, riskinä voi pahimmillaan olla jopa akselin katkeaminen. Yksimassainen vauhtipyörä myös heikentää moottorin hidasajo-ominaisuuksia, mistä sinänsä ei ole kestävyydelle haittaa. Myös kaksimassavauhtipyörän kannalta on parempi, jos vedättämistä matalilla kierroksilla vältetään. Jouset pääsevät tällöin vähemmällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.